Jaap Bonjer (Amsterdam UMC), Erwin Peterman en Gijs Wuite (VU) en Roeland van Geuns (HvA) ontvangen de Impact Awards 2019. Willem Bouten (UvA) ontvangt een eervolle vermelding voor de ontwikkeling van lichtgewicht GPS-trackers voor vogels.
AmSIA logo 2019

De onderzoekers ontvangen hun award op 26 november tijdens de Amsterdam Science & Innovation Awards 2019.

De award wordt ieder jaar toegekend aan gerenommeerde onderzoekers of onderzoeksgroepen die met hun onderzoek en innovaties een betekenisvolle bijdrage leveren aan de maatschappij:

• Jaap Bonjer, Amsterdam UMC, Impact Award Life Sciences
    Voor de oprichting van ASC, geavanceerde trainingscentra voor chirurgische vaardigheden.
  • Erwin Peterman en Gijs Wuite, VU, Impact Award in Beta
    Voor de commerciële toepassing van high-tech meetinstrumenten waarmee beter inzicht wordt verkregen hoe ziekten zich ontwikkelen en voorkomen kunnen worden.
  • Roeland van Geuns, HvA , Impact Award in Alfa/gamma
    Voor de instrumenten die hij heeft ontwikkeld voor armoede en schuldproblematiek.

Willem Bouten (UvA) ontvangt een eervolle vermelding voor de ontwikkeling van lichtgewicht GPS-trackers voor vogels. GPS-trackers en radar kunnen vogeldichtheid en grootschalige vogeltrek voorspellen. Die informatie is van belang voor de luchtvaart en windmolenparken. Hierdoor kunnen botsingen met vogels en grote vogelsterfte worden voorkomen. Willem Bouten krijgt de bijzondere vermelding voor zijn belangrijke bijdrage aan valorisatie van ecologisch onderzoek. Bouten is een wegbereider voor e-Ecology, technology enhanced ecology, want op dit onderzoeksgebied is valorisatie niet altijd makkelijk.

De Impact Awards vallen onder de Amsterdam Science & Innovation Award voor het meest innovatieve wetenschappelijke idee met een maatschappelijke of commerciële toepassing. Deze prijs staat open voor alle Amsterdamse kennisinstellingen en onderzoeksinstituten. Deze prijsuitreiking wordt georganiseerd door IXA (Innovation Exchange Amsterdam, het Knowledge Transfer Office van de UvA, VU, HvA en Amsterdam UMC (AMC en VUmc).