De Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) krijgt een nieuwe bijzondere leerstoel: de Wim Crouwel-leerstoel Geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur. De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Wim Crouwel Instituut voor erfgoed grafische vormgeving en typografie en wordt mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en het Algemeen Sociaal Fonds voor de Grafimediabranche.

Wim Crouwel (1928-2019), naar wie de leerstoel is vernoemd, behoort tot de belangrijkste twintigste-eeuwse Nederlandse grafisch ontwerpers. De leerstoel is gericht op de studie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur in Nederland in een bredere historische en sociologische context. De bijzonder hoogleraar wordt verantwoordelijk voor het initiëren, uitvoeren en begeleiden van onderzoek en voor onderwijs op dit terrein. De erfgoedcollecties van zowel het Stedelijk Museum als het Allard Pierson zullen belangrijk onderwerpen van onderwijs en onderzoek zijn. De leerstoel wordt ondergebracht bij de bij de afdeling Kunst- en cultuurwetenschappen, binnen de groep Boekwetenschap.

Naar verwachting zal de nieuwe bijzonder hoogleraar in het studiejaar 2020-2021 actief worden. De werving start binnenkort.