Binnen het project Sovereignty4Europe bestuderen onderzoekers van het IViR de principes van een ‘Internet-of-Trust’. Het doel is om een systeem te ontwerpen dat allerlei transacties betrouwbaar opslaat in een blockchain. Het IViR werkt daarbij samen met wetenschappers van de TU Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere partners. De totale omvang van het project is 3,3 miljoen euro en het is gefinancierd met bijdragen van NWO, RvIG, Holland High Tech, Topsector HTSM, en Delft Blockchain Lab TU Delft.

Projectleider Johan Pouwelse (TU Delft): ‘Internetgiganten zoals Amazon, eBay, Google zijn in essentie handelaars in vertrouwen: we gaan naar Amazon en eBay als vertrouwde tussenpersoon, en naar Google voor relevante websites. Deze internetgiganten slaan vertrouwensgegevens ieder apart op hun eigen servers op. Onze ambitie is om deze door de VS gedomineerde centrale servers te vervangen door een algemeen, non-profit en open source alternatief voor een betrouwbare blockchain economie. Een schaalbare en betrouwbare manier om vertrouwen en reputatie bij te houden, zonder een centrale autoriteit en in een open omgeving.’

Blockchain

Het doel van het project is het ontwerp van een internet-gebaseerd systeem dat allerlei transacties betrouwbaar en conform Europese wetgeving opslaat in een blockchain. Hiermee worden personen uniek identificeerbaar en kunnen onderzoekers niveaus van vertrouwen uit de vroegere transacties afleiden. De infrastructuur voor vertrouwen, Internet-of-Trust, wordt geëvalueerd in een online community met 50.000 internetgebruikers. De juridische aspecten van deze blockchain-economie worden bestudeerd aan de hand van nationale en Europese privacywetten.

Balázs Bodó is de trekker van het project en oprichter van het door ERC gefinancierde Blockchain and Society Policy Research Lab. Bodó: ‘Het juridische onderdeel onderzoekt hoe nieuwe, technologische vormen van vertrouwensopbouw kunnen samenwerken, in plaats van tegen de gevestigde manieren waarop het rechtssysteem vertrouwen opbouwt, zoals door regulering, rechtshandhaving en de rechter.’

Samenwerking Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Naast de drie universiteiten neemt ook de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) actief deel in dit project. RvIG wil hiermee een bijdrage leveren aan het realiseren van een open ecosysteem, beschikbaar voor iedereen, waarin aan maatschappelijke belangen (privacy en veiligheid) en economische behoeften tegemoet wordt gekomen. Denk hierbij aan een groter vertrouwen in digitale transacties, minder kosten, en de ontwikkeling van alternatieve vormen van dienstverlening, zoals een elektronische identiteitskaart.

Europa

Ook op Europese bestuurlijke schaal moet het project de nodige inzichten gaan opleveren. De Europese Commissie (EC) heeft gesteld dat blockchain-technologie nieuwe gedistribueerde en interactiemodellen mogelijk maakt, gebaseerd op directe peer-to-peer uitwisseling van informatie, en zonder centrale platforms of tussenpartijen, en onderzoekt momenteel de haalbaarheid van een EU Blockchain Infrastructure (EuroChain)Sovereignty4Europe past naadloos binnen deze Europese ambities.