Natuurkundige Horng Sheng Chia en Psycholoog Jonas Dalege hebben een Rubicon-financiering ontvangen van NWO om onderzoek te gaan doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. In totaal ontvingen zestien onderzoekers een Rubicon.

Horng Sheng Chia (Natuurkunde):  Het donkere universum onderzoeken met gravitatiegolven
Gravitatiegolven bieden nieuwe mogelijkheden om de donkere kant van ons universum te observeren. In zijn onderzoek zal Horng Sheng Chia nieuwe manieren verkennen om donkere materie te bestuderen met door binaire zwarte gaten uitgezonden gravitatiegolven.

Chia gaat voor 24 maanden naar het Institute for Advanced Study, Princeton in de Verenigde Staten.

Dr. Jonas Dalege (Psychologie): De netwerk structuur van resistente overtuigingen
Resistente overtuigingen kunnen schadelijk voor de maatschappij zijn. Mensen laten zich bijvoorbeeld niet vaccineren omdat ze de risico’s van vaccinaties overschatten. Ik onderzoek hoe zulke overtuigingen een netwerk vormen. Hierop baserend ontwikkelt Jonas Dalege interventies om overtuigingen minder resistent te maken.

Dalege gaat voor 24 maanden naar Santa Fe Institute in de Verenigde Staten.

Over de Rubicon

Met een Rubicon-financiering kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie ronden).