Ahold Delhaize en Philips hebben de eerste twee AI-experts aangesteld in hun Kickstart AI-project. De eerste aanstelling van Ahold Delhaize is een joint appointment met de Universiteit van Amsterdam. Dr. Sebastian Schelter wordt per 1 april 2020 labmanager van het AIRLab, het gezamenlijke lab van de UvA en Ahold Delhaize onder de vlag van Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI)

Schelter is momenteel nog verbonden aan het Centre for Data Science van New York University. Schelter richt zich in zijn onderzoek op het snijvlak van gegevensbeheer en machine learning. Hij heeft uitgebreide ervaring in het bouwen van systemen voor bedrijven als Amazon Research, Twitter, IBM Research en Zalando.

Het werk van Schelter in het AIRLab zal zich richten op het effectief beheren van grote hoeveelheden gegevens en het mogelijk maken van algoritmische oplossingen. Dergelijke oplossingen omvatten een betere prognose van de productvraag naar winkels en een efficiëntere routing van vrachtwagens, die beide verspilling kunnen verminderen.

Over het AIRLab

In het AIRLab zullen zeven promovendi onderzoek doen naar maatschappelijk verantwoorde algoritmen die kunnen worden gebruikt om aanbevelingen te doen aan consumenten en naar transparante AI-technologie voor het beheer van goederenstromen. Het onderzoek zal plaatsvinden bij Albert Heijn en bol.com, beide merken in de Ahold Delhaize-portefeuille. Bovendien zal AIRLab zich richten op tracks voor talentontwikkeling.

Kickstart AI

Kickstart AI is een platform gericht op het stimuleren van het AI-ecosysteem in Nederland door de ontwikkeling van AI-technologie te versnellen en te bevorderen en AI-talent in te stimuleren. Het platform wordt aangedreven door vijf Nederlandse bedrijven: Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips. Het is bedoeld om educatieve capaciteit toe te voegen, de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland te bevorderen en de positie van Nederland als een concurrerende en relevante wereldwijde AI-hub te versterken.