De digitale tentoonstelling ‘Corona in de Stad’ van het Amsterdam Museum – in samenwerking met onder andere de UvA – is vrijdag 15 mei van start gegaan. Op coronaindestad.nl bekijk, lees en luister je naar verhalen van creativiteit, kwetsbaarheid, troost, verdriet en vrolijkheid, eenzaamheid en solidariteit in onze stad. De tentoonstelling is een doorgaand project: iedereen in Amsterdam en/of met een hart voor de stad kan zijn bijdrage blijven inzenden. Margriet Schavemaker, artistiek directeur van het Amsterdam Museum en UvA-hoogleraar Media en kunst in de museale praktijk, roept in het bijzonder ook studenten en medewerkers van de UvA op hun persoonlijke ervaringen te delen en hun verhalen in te sturen.
Beeld: Amsterdam Museum

De impact van het coronavirus op de stad Amsterdam en op het dagelijks leven van Amsterdammers staat centraal in de bijdragen op coronaindestad.nl. ‘Met de tentoonstelling willen we Amsterdammers in isolatie met elkaar verbinden, een bredere context en historische duiding aan de crisisperiode bieden en deze unieke tijdgeest voor de toekomst vatten’, vertelt Schavemaker. ‘De UvA en Amsterdam zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De verhalen en ervaringen van studenten en medewerkers mogen dan ook niet ontbreken op de tentoonstelling. Dus heb je een verhaal of ervaring van kwetsbaarheid, troost, eenzaamheid of solidariteit, stuur het in.’

Margriet Schavemaker
Copyright: UvA
De UvA en Amsterdam zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De verhalen en ervaringen van studenten en medewerkers mogen dan ook niet ontbreken. Margriet Schavemaker

Geschiedschrijving door de bril van individuen

Vanuit de UvA zijn Julia Noordegraaf, hoogleraar Digitaal erfgoed, en Tobias Blanke, universiteitshoogleraar Humanities and AI, betrokken bij het initiatief, in de context van hun project ‘Archiving Covid-19 Communities’. Hierin werken zij aan een applicatie waarin burgers hun ervaringen met de coronacrisis kunnen delen. ‘Het idee is dat we zo komen tot een persoonlijk COVID-19-crisisdagboek’, schetst Noordegraaf. ‘Op de langere termijn hebben we dan straks een schat aan bronnen voor de geschiedschrijving over deze bijzondere periode in de meest recente wereldgeschiedenis.’

Julia Noordegraaf
Copyright: UvA
Op de langere termijn hebben we straks een schat aan bronnen voor de geschiedschrijving over deze bijzondere periode in de meest recente wereldgeschiedenis. Julia Noordegraaf

Inzenden?

Als je wilt bijdragen aan de tentoonstelling ‘Corona in de Stad’, kun je je geschreven verhaal, foto, GIF-je, video, audiofragment, tekening of een andere uiting over een aspect van de coronacrisis inzenden via coronaindestad.nl/inzenden. Het kan gaan om anekdotes, herinneringen, dromen, toekomstwensen, beschouwingen en andere boodschappen gerelateerd aan corona en deze historische periode van crisis, zelfisolatie en veerkracht in de stad. Ben je UvA-student of UvA-medewerker, voeg dan de hashtag #uva toe aan je inzending.

De inzendingen worden verzameld en door een team van conservatoren, kunstenaars en makers beoordeeld, waarna een deel in de digitale tentoonstelling wordt gepresenteerd. De bijdragen worden later ook betrokken in het UvA-onderzoek naar de impact van de crisis in het Archiving Covid-19 Communities project van Blanke en Noordegraaf.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Amsterdam City Circle en de Gemeente Amsterdam.