Vanuit het nieuwe Science Diplomacy Fund kent NWO financiering toe aan drie projecten van de UvA. De projecten worden geleid door Michael Kemper (Europese studies), Valeria Krzhizhanovskaya (Informatica) en Eric Metz ((Slavische talen en culturen). In alle drie de projecten gaat het om activiteiten zoals workshops en uitwisselingen met onderzoekers en stakeholders in Rusland.
Beeld: FlickrCC, Willem van de Kerkhof

Het nieuwe Science Diplomacy Fund heeft tot doel om wetenschappelijke activiteiten te financieren die positief bijdragen aan de diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en een partnerland, en die de samenwerking tussen die landen potentieel bevorderen. Activiteiten zoals workshops, seminars en uitwisselingen dragen ook bij aan de zichtbaarheid en internationale positie van de Nederlandse wetenschap en aan de wetenschappelijke samenwerking tussen de twee betreffende landen. In totaal honoreert NWO in deze eerste ronde vierendertig aanvragen.

De toekenningen

Prof. dr. Michael Kemper (Europese studies): Sustainability and Geopolitics: Dutch-Russian Cooperation in Arctic Affairs

Door het smelten van het zee-ijs wordt het beschermen van het Noordpoolgebied nog urgenter. De uitbouw van de noordelijke handelsroute en de toenemende exploitatie van grondstoffen maken het arctische gebied tegelijkertijd onderwerp van discussies over geopolitiek en veiligheid. Hoe kunnen verschillende nationale belangen verbonden worden met natuurbescherming en de rechten van inheemse volkeren? Welke lessen kunnen we trekken uit meer dan 25 jaar samenwerking in de Arctische Raad, waar Nederland de status van ‘observer’ heeft? Drie panels - in Groningen, Amsterdam en Sint Petersbrug - brengen wetenschappers, diplomaten en stakeholders uit Nederland, Rusland en andere landen samen om deze vraagstukken te bespreken.

Dr. Valeria Krzhizhanovskaya (Informatica): Russian-Dutch Collaboration in Computational Science

Dit project stimuleert internationale wetenschappelijke samenwerking tussen Nederlandse en Russische onderzoeksinstellingen op het gebied van computational science, toegepast op duurzame energie en gezondheidssectoren. De onderzoekers ontmoeten elkaar op de Internationale Conferentie over Computational Science georganiseerd door de UvA, die plaatsvindt bij ITMO University en het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg, in een multidisciplinaire open-science omgeving. Het project vergroot de zichtbaarheid en de internationale positie van de Nederlandse wetenschap en verbetert de diplomatieke betrekkingen met Rusland, door docenten en onderzoekers te ondersteunen bij het reizen en verblijven van de projectpartners (UvA, VU, TNO, ITMO, NIP) en andere instellingen.

Dr. Eric Metz (Slavische talen en culturen): Bridge Builders: Dutch Studies in Russia and Russian Studies in the Netherlands from a Historical Perspective

Tijdens twee congressen worden een aantal casussen van 1300 tot heden gepresenteerd die afkomstig zijn uit de niet-geïnstitutionaliseerde en geïnstitutionaliseerde neerlandistiek in Rusland en russistiek in Nederland. De nadruk ligt daarbij op de twintigste eeuw, toen zowel de Russische neerlandistiek als de Nederlandse russistiek/slavistiek werden opgericht. Behalve institutionele geschiedenis en de studie van het oeuvre van bekende neerlandici en slavisten, besteden de onderzoekers aandacht aan lexicografie en aan literair vertalen. Op het programma staan ook lezingen voor een breder publiek. Het project moet resulteren in een inventarisatie van kennis en expertise en het is de opmaat tot een grotere bilaterale onderzoeksaanvraag.

Over het Science Diplomacy Fund

Vanuit het Science Diplomacy Fund werkt NWO nauw samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken, ambassades en consulaten, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Innovatie Attaché Netwerk en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Aanvragen vanuit alle disciplines komen in aanmerking voor een subsidie uit het fonds. Wel wordt prioriteit gegeven aan aanvragen die samenwerking aangaan met Rusland en Turkije en met landen waarmee NWO al samenwerkt vanuit het Merian Fund: Brazilië, China, India, Indonesië en Zuid-Afrika.  Hoewel er per land thematische prioriteiten zijn geformuleerd, zijn activiteiten op andere thema’s ook toegestaan.