De Universiteit van Amsterdam klimt drie plaatsen omhoog in de QS World University Rankings 2020-2021, van plaats 64 vorig jaar naar plaats 61 dit jaar. QS publiceerde de ranglijst op woensdag 10 juni.
De positie van de UvA in de QS World University Rankings in de afgelopen jaren

Er staan, net als vorig jaar, twee Nederlandse universiteiten in de wereldwijde top 100. Naast de UvA is dat de TU Delft (TUD). De TUD staat een aantal plaatsen hoger dan de UvA, op plek 57.

Nummer 1 van de wereld is, voor het negende jaar op rij, het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Ook op plaats 2 en 3 staan Amerikaanse universiteiten: Stanford University staat op nummer 2 en Harvard University op 3.

Methodiek

De ranking van QS wordt opgesteld aan de hand van zes indicatoren: academic reputation (40%), employer reputation (10%), citations per faculty (20%), faculty/student ratio (20%), international faculty (5%) en international students (5%).

Per vakgebied

Begin maart publiceerde QS de World University Rankings by subject 2020. Hierin staat de UvA in 27 disciplines in de wereldwijde top 100 en staat het vakgebied Communication & Media Studies aan de UvA wereldwijd op nummer 1.