De voorstellen van acht onderzoekers van de UvA voor een out-of-the-box onderzoeksidee worden gehonoreerd met financiering vanuit het programma Ideeëngenerator van de Nationale Wetenschapsagenda. De onderzoekers ontvangen ieder 50.000 euro voor de looptijd van een jaar om hun idee verder te onderzoeken.
Beeld: Flickr CC

De toekenningen

• Giovanni Colavizza (Mediastudies): Improving the accessibility of textual historical collections via transfer learning
    Gedigitaliseerde erfgoedcollecties worden overvloedig dankzij jarenlange inspanningen van erfgoedinstellingen over de hele wereld. We kunnen nu werken aan het beter toegankelijk maken van deze collecties voor het publiek. Colavizza gaat nieuwe overdrachtleertechnieken toepassen om het zoeken naar erfgoedcollecties net zo soepel te maken als zoeken op het web.

• Dr. Mirte Kuipers (Geneeskunde): Achieving a smoke-free generation by 2040 among disadvantaged youthNaar verwachting wordt het doel voor een Rookvrije Generatie in 2040 niet bereikt in jongeren in achterstandsposities. In zijn studie brengt Kuipers het complexe adaptieve systeem in kaart dat ten grondslag ligt aan beginnen met roken in deze groep en identificeert aangrijpingspunten voor interventies en beleid om dit systeem gunstig te beïnvloeden.

• Dr. Annemarie van Oosten (Communicatiewetenschap): Understanding the dynamics of online sexual information sharing
    Met behulp van machine learning onderzoekt Van Oosten hoe (correcte en incorrecte) informatie en (positieve en negatieve) attitudes over seksueel gedrag worden gedeeld in online openbare ruimtes, zoals commentaarsecties van vlogs en vraag- en antwoordforums. De bevindingen zullen resulteren in aanbevelingen om online en offline seksuele voorlichting te optimaliseren.

• Dr. Antonia Praetorius (Ecosysteemdynamica): Citizens find microfibres in Dutch waters
    Miljoenen microvezels kunnen vrijkomen tijdens een enkele wasbeurt van synthetisch textiel. In dit project gaat Praetorius samenwerken met burgerwetenschappers om te beoordelen hoe onze gewoonten - welke kleding we wassen, welke instellingen we gebruiken - de afgifte van microvezels beïnvloeden. Dit is een belangrijke bron voor microplastics in het milieu.

• Dr. Eva van Reijmersdal (Communicatiewetenschap): Developing and testing a sponsorship pictogram to foster a safer and more transparent online media environment for children
    Kinderen worden online bestookt met onherkenbare reclame die verwerkt is in filmpjes. Onherkenbare reclame is oneerlijk, omdat het kinderen onbewust kan beïnvloeden. In haar project ontwikkelt Van Reijmersdal, samen met kinderen en het Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM), een uniek pictogram dat duidelijk maakt of een online filmpje reclame bevat.

• Joep Suskens (Geneeskunde): Unravelling the mysteries of muscle injuries by delving into new dynamic measurements during high-speed running
    Acute spierblessures zijn de meest voorkomende sportblessures en het aantal blessures over de afgelopen decennia is niet afgenomen. Huidig onderzoek faalt, en kenmerkt zich door statische, en geïsoleerde methodiek. Suskens streeft naar het dynamisch testen van hamstringspieren tijdens sprinten om zo de etiologie van spierblessures te ontrafelen.

• Dr. Meike Wortel (Life Sciences): The role of evolution in the infant microbiome
    Ons lichaam bestaat uit evenveel micro-organismen als humane cellen, en hoewel humane cellen gedurende een levens niet evolueren, doen snelgroeiende micro-organismen dat wel. Is hun evolutie belangrijk of worden ze vervangen door stammen uit de omgeving? In dit onderzoek zal Wortel onthullen hoe belangrijk evolutie is in het darm-microbioom van baby's.

• Prof. dr. Sander Woutersen (Scheikunde): How nature prevents protein aggregation in cells
    Woutersen gaat onderzoeken hoe in cellen het samenklonteren van eiwitmoleculen wordt voorkomen door middel van ATP-moleculen. Het onderzoek werpt nieuw licht op het ontstaan van leven, maar is ook belangrijk voor het begrijpen en voorkomen van ziektes als Alzheimer en Parkinson’s die worden veroorzaakt door het samenklonteren van eiwitmoleculen.

Over de Ideeëngenerator

De projecten uit het programma Ideeëngenerator kenmerken zich door hun innovatieve karakter en hun mogelijke impact op de maatschappij. In totaal wordt de subsidie in deze ronde toegekend aan veertig onderzoekers; er was deze ronde 2 miljoen euro beschikbaar.