Meer dan 800 universiteiten roepen de Europese Raad op om met ambitieuzere ambities te komen voor Europees onderzoek, innovatie en onderwijs. De huidige begroting is ontoereikend, menen zij.

De Europese universiteiten kunnen zich niet vinden in het budget dat de Europese Raad (de staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie) wil uittrekken voor onderzoek, innovatie en onderwijs in de periode 2021-2027. In het recente voorstel van president Charles Michel wordt onder meer 5 miljard bezuinigd op Horizon Europe. Daarmee valt een deel van het onderzoeksbudget van de Europese universiteiten weg, schrijven zij.

Namens het samenwerkingsverband LERU (waar de Universiteit van Amsterdam deel van uitmaakt) sprak secretaris-generaal Kurt Deketelaere zich uit tegen de budgetvoorstellen. Deze zijn volgens hem een ‘complete schande’ voor het Europese onderzoek, en niet in lijn met de ambities die de Europese Unie eerder heeft uitgesproken om de Europese samenleving digitaler en klimaatvriendelijker te maken.