Een warm welkom voor alle nieuwe studenten; goed landen aan de UvA en in de studie, en kennismaken met de stad en met elkaar. Dat is het doel van Intreeweek aan de UvA, ook dit jaar. Het Intreebestuur, dat bestaat uit zeven studenten, is erin geslaagd een mooi programma neer te zetten, ondanks de beperkingen van de coronamaatregelen. Intreeweek begint op maandag 24 augustus.

Intreeweek is ieder jaar een enorme organisatie; de voorbereidingen beginnen altijd al een jaar van tevoren. Het Intreebestuur was al bijna acht maanden onderweg toen duidelijk werd dat door de invoering van de coronamaatregelen een ‘gewone’ intreeweek waarschijnlijk geen doorgang zou kunnen vinden.

‘Een enorme domper’, vertelt Wouter Christiaansen, voorzitter van het bestuur van Intreeweek. ‘We moesten ineens schakelen naar een volledig nieuwe opdracht: een online Intreeweek. Maar hoe zet je de beste digitale introductieweek voor aankomend studenten neer, ongeacht ze in Amsterdam zijn of niet?’

De studenten van het Intreebestuur zijn er in superkorte tijd in geslaagd om een mooi en stevig programma te maken’, aldus Helena van der Steege van Studenten Services, die het Intreebestuur ieder jaar vanuit de UvA bijstaat. ‘Ik ben ongelofelijk trots op hen en bewonder hun bevlogenheid, hun veerkracht en hun creativiteit. Het kan niet anders dan een geweldige alternatieve Intreeweek worden!’

Wat staat er op het programma?

Alle programmaonderdelen worden aangeboden op het ‘Intree online platform’. Hierop vinden de eerstejaars onder meer: tours van de UvA-campussen, virtuele rondleidingen door Amsterdamse musea, masterclasses en workshops van BN’ers en UvA-alumni, workshops door CREA en USC, en een escape room. Naast een volledig onlineprogramma, zijn er ook kleinschalige fysieke evenementen in de stad. In kleine groepjes kunnen de studenten meedoen aan onder andere fietstochten, een museumbezoek, een cabaretavond in het theater, en een klassiek concert in het Concertgebouw. Veel van deze activiteiten worden ook ‘gelivestreamd’ voor de studenten die niet naar Amsterdam kunnen komen.

Zoals gebruikelijk worden alle deelnemers per opleiding ingedeeld in groepjes met per groep twee begeleiders (ouderejaars van dezelfde opleiding). Waar mogelijk blijven deze begeleiders ook na de start van het studiejaar een mentor- of buddyrol spelen voor de eerstejaars. De facultaire opleidingsintroducties krijgen uiteraard -net als ieder jaar - een plek binnen Intreeweek.