Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Een digitale laag die over de echte wereld heen geprojecteerd wordt, overtuigt de gebruiker sterker en heeft praktische voordelen voor marketeers. Dat is de hoofdconclusie van het onderzoek waarop UvA-onderzoeker Anne Roos Smink promoveert. In haar proefschrift beschrijft ze op welke manier augmented reality (AR)-apps voor een positieve merkervaring zorgen en waarom AR-brillen beter werken dan AR-apps op een smartphone.
Het populaire AR-spel Pokémon Go op een smartphone
Foto: Unsplash / David Grandmougin

Met je smartphone digitaal een nieuwe bank projecteren in je woonkamer. Misschien past een andere kleur toch beter bij de planten? En is de bank niet te groot voor die hoek? Met de AR-app van IKEA zie je het letterlijk voor je. Dat werkt een stuk beter dan een foto in een magazine, want je smartphone laat direct zien hoe groot de bank lijkt in je woonkamer. De app van IKEA is een van de eerste AR-apps maar Smink weet zeker dat we nog maar in de beginfase zitten van de AR-revolutie.

Het nut van AR

‘Toen ik vier jaar geleden aan mijn onderzoek begon, waren er nog niet zoveel AR-apps,’ legt Smink uit. ‘De app van IKEA en een paar make-up apps. Maar nu is er ook de app van Coolblue, waarmee je alvast kan bekijken of een tv aan je muur past. Ik heb een grootschalige survey gedaan onder een representatieve groep in Nederland om de adoptie van AR te onderzoeken. Ik vroeg aan mensen of ze wel eens AR gebruikten, hoe, en waarom.’ Daaruit volgde dat AR-gebruikers jonger, hoger opgeleid, meer technisch onderlegd zijn en lagere privacyzorgen hebben dan niet-AR-appgebruikers.

Smink vervolgt: ‘Vooral voor shopping en informatie hebben mensen een grote voorkeur om AR te gebruiken. Een entertainment AR-app is waarschijnlijk alleen leuk als je niet bekend bent met AR, maar daarna zal je het niet veel vaker gebruiken. En games hebben een hoge voorkeur. Pokémon Go was ook erg succesvol.’ Smink onderzocht waarom de ene categorie AR-app goed werkt en waarom de andere niet: ze zijn informatief en praktisch. AR-ervaringen in sociale media hebben minder de voorkeur.

Smartphone zit ervaring in de weg

Hoe AR wordt gebruikt blijkt ook invloed te hebben op een positieve gebruikerservaring. ‘Het vasthouden van een smartphone in je hand is nog steeds een verstorende factor, in vergelijking met een AR-bril,’ zegt Smink. ‘Je moet bijvoorbeeld steeds met je vinger over een scherm bewegen. Ondanks dat AR-brillen relatief nieuw zijn, is de gebruikerservaring wel beter. De AR-ervaring speelt zich namelijk direct in je gezichtsveld af.’

Voordelen voor marketeers

Reclamemakers, appontwikkelaars en beleidsmakers doen er goed aan het onderzoek van Smink te lezen. AR-apps leiden tot ‘positievere merkeffecten’ dan niet-AR-apps. Gebruikers van een AR-shopping-app bijvoorbeeld vinden de app leuker en zijn meer bereid de app opnieuw te gebruiken dan een shopping app zonder AR. Daarnaast leidt het gebruik van AR tot een hogere aankoopintentie. ‘Een “try before you buy”-ervaring’ noemt Smink dat. ‘Het maakt het gemakkelijker om online een aankoop te doen. Je hebt dan thuis een soortgelijke ervaring als in de winkel.’ Smink verwacht ook een indirect voordeel voor webshops: ‘Er hoeven minder pakketjes retour.’ Toch zijn AR apps niet voor iedereen weggelegd, sommigen vinden het gebruik van de camera opdringerig en gebruiken liever een niet-AR optie.

Promotiegegevens

Mw. A.R. Smink: Extending Reality: Uses, Processes, and Persuasive Effects of Augmented Reality Apps. Promotoren zijn dr. E.A. van Reijmersdal en prof. dr. G. van Noort. Copromotor is prof. dr. P.C. Neijens.

Tijd en locatie

De promotie van Anne Roos Smink vindt plaats op donderdag 24 september in de Agnietenkapel. In verband met de coronasituatie is het bijwonen van de promotie uitsluitend mogelijk op uitnodiging. De promotie is hier live te volgen.