Update 17.10 uur: De online tentamens morgen gaan door. Het inlogsysteem werkt weer naar behoren, waardoor de inschatting is dat studenten morgen weer kunnen inloggen op TestVision.

De oorzaak in de storing van het inlogsysteem lijkt een eenmalig probleem, waar we op dit moment nog geen oorzaak van hebben kunnen achterhalen. Er zijn geen aanwijzingen dat een capaciteitsprobleem of overbelasting de oorzaak is. Vanaf 13.30 uur vanmiddag werkt het autorisatiesysteem naar behoren en het is de inschatting dat het ook bij grote belasting het geval zal zijn. Alles afwegende is daarom – in het belang van alle studenten - besloten dat de tentamens morgen door kunnen gaan. Vanzelfsprekend worden de systemen morgen vanaf 08.00 uur nauw gemonitord.

Berichtgeving van eerder vanmiddag:

Door een inlogstoring zijn een aantal applicaties en diensten, waaronder Canvas, Zoom, SAP, SIS en de medewerkerssites sinds vanochtend niet bereikbaar. Alle online tentamens via TestVision die vandaag gepland stonden, kunnen door de storing helaas niet doorgaan. Eind van de middag wordt een besluit genomen over de tentamens van morgen.

De storing zit in het autorisatieproces (CAS), waarin wordt gecontroleerd of degene die inlogt ook daadwerkelijk die persoon is. ICTS is direct gestart met onderzoek naar de oorzaak en werkt hard aan het verhelpen van de storing. Hoewel de oorzaak nog niet bekend is, lijkt inloggen op een aantal applicaties inmiddels weer mogelijk, onder andere in Canvas. Dat geldt nog niet voor het digitaal toetsen.

De UvA vindt de ontstane situatie ontzettend vervelend; duizenden studenten hebben hun tentamen niet kunnen maken en moeten dit nu op een ander tijdstip inhalen. De opleidingen proberen hierover alle getroffen studenten zo snel mogelijk te informeren.

Zodra er meer informatie is, volgt een update van dit bericht. Studenten ontvangen rechtstreeks bericht van hun opleiding of Bureau Onderwijslogistiek.