Een kennis- en investeringsconsortium, bestaande uit een grote groep Nederlandse universiteiten en een durfinvesteerder, heeft acht miljoen euro subsidie toegekend gekregen om innovatie op het gebied van Artificial Intelligence (AI) versneld toe te passen en naar de markt te brengen.

Het TTT.AI consortium richt zich op het overdragen van kennis uit AI-onderzoek en het verlenen van vroege fase financieringen aan startups. De Universiteit van Amsterdam is penvoerder van het project. LUMO Labs uit Eindhoven is de investeerder die verantwoordelijk is voor het verlenen van de vroege fase financieringen. Het consortium ontvangt de subsidie uit de regeling Thematische Technology Transfer (TTT) van Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO).

Loket voor AI-startups

Binnen het consortium worden de krachten gebundeld van toponderzoekers, business developers, investeerders en ondernemers op het gebied van AI. De primaire thema’s zijn zorg, veiligheid en mensgerichte AI, maar ook kansrijke initiatieven vanuit andere thema’s kunnen een beroep doen op het consortium. TTT.AI wordt hét Nederlands loket voor AI-startups die ontstaan vanuit een kennisinstelling.

Met dit AI-consortium kunnen wij meer AI-initiatieven vanuit onze kennisinstellingen succesvol richting de markt en maatschappij brengen. Dankzij deze samenwerking en uitgebreide mogelijkheid voor het verlenen van vroege fase financiering, zijn wij nog beter in staat om ieders kracht optimaal te benutten Peter Westerhuijs, projectleider consortium en business developer bij IXA-UvA

Over TTT.AI

Het project verbindt een ongekend aantal invloedrijke Nederlandse spelers op het gebied van AI. Centraal staan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit, Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en TU Eindhoven, alsmede de universitair medische centra uit Amsterdam, Utrecht en Nijmegen en het Centrum Wiskunde & Informatica. Daarnaast zijn de overige technische universiteiten, hogescholen, incubators, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, de Nederlandse AI Coalitie en het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) als partner aangesloten.

De noodzaak om samen te werken op het gebied van AI wordt in toenemende mate gevoeld in Nederland. Landelijk en regionaal zijn recent ambitieuze agenda’s voor gezamenlijk onderzoek gelanceerd en trekken universiteiten en bedrijven samen op om impact te vergroten. Wat tot nu toe ontbrak was een landelijke aanpak voor het stimuleren van AI startups. De TTT-regeling maakt het mogelijk dat technologische innovaties nu versneld toegepast en naar de markt kunnen worden gebracht. Hiermee versterkt het consortium de positie van Nederland als een van de meest vooruitstrevende AI hubs van Europa.

Geert ten Dam