Huub Dijstelbloem, hoogleraar Filosofie van wetenschap, techniek en politiek, wordt de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Institute for Advanced Study (IAS) van de UvA. Zijn benoeming gaat in per 1 september en is voor een periode van vijf jaar. Dijstelbloem volgt Peter Sloot, hoogleraar Complex Adaptive Systems, op, die het IAS sinds de start in 2016 leidde.
Huub Dijstelbloem (foto: Kirsten van Santen)

Ik ben ontzettend blij dat Huub Dijstelbloem zich de komende vijf jaar wil gaan inzetten voor het IAS’, vertelt rector magnificus Karen Maex. ‘Dijstelbloem is een aanjager voor vernieuwing. Zo was hij een van de initiatiefnemers van zowel Science in Transition als het Platform for the Ethics and Politics of Technology. Met zijn interdisciplinaire benadering op het snijvlak van wetenschap, technologie en maatschappij en zijn uitgebreide kennis en ervaring kan hij bruggen slaan tussen mensen en disciplines binnen en buiten de UvA, en met het IAS nieuwe toekomstverkennende  complexiteitsvraagstukken en methoden op de agenda gaan zetten.’

Invalshoeken op complexiteit

Het IAS biedt wetenschappers een vrijplaats om – over de grenzen van disciplines heen – aan belangrijke fundamentele en maatschappelijke complexe vraagstukken te werken. Maex: ‘Onder leiding van Peter Sloot heeft het IAS een zeer sterke reputatie en een uitgebreid netwerk weten op te bouwen. De focus lag daarbij vooral op de bètageoriënteerde methodologie van de systeemdynamica, in het bijzonder op complexe systemen. Deze methodologie wordt nu succesvol op verschillende thema’s binnen de UvA toegepast. Met het aantreden van Dijstelbloem wordt het IAS verrijkt met een meer geesteswetenschappelijke en maatschappelijke invalshoek op complexiteit.’

‘Het IAS is een instituut dat uitdaagt,’ zegt Huub Dijstelbloem in een reactie. ‘Het is ronduit indrukwekkend om te zien wat er de eerste vijf jaar is bereikt. Ik zie ernaar uit het IAS en het werken aan complexe problemen verder te ontwikkelen. Het instituut nog breder binnen de UvA verankeren en bij laten dragen aan belangrijke maatschappelijke vraagstukken zie ik als een belangrijke opdracht.’

Over Huub Dijstelbloem

Dijstelbloem is sinds 2014 hoogleraar Filosofie van wetenschap en politiek aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Daarnaast is hij sinds 2009 senior onderzoeker en projectcoördinator bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Eerder werkte hij onder meer als programmacoördinator bij het Rathenau Instituut. Dijstelbloem is een van de initiatiefnemers van het Platform for the Ethics and Politics of Technology van de UvA en medeoprichter van Science in Transition. Daarnaast is hij lid van de KNAW-adviescommissie Voedingsbodem en preventie ongewenst gedrag in de wetenschap. Dijstelbloem combineert het directeurschap van het IAS met zijn functie als hoogleraar aan de afdeling Filosofie.

In zijn onderzoek en onderwijs brengt Dijstelbloem wetenschapsfilosofie, techniekfilosofie en politieke filosofie samen. Hij studeerde Filosofie en Wetenschapsdynamica aan de UvA en studeerde ook aan het Centre de Sociologie de l’Innovation aan de École Nationale Supérieure des Mines de Paris. Hij was verbonden aan de University of California San Diego en aan de Eduardo Mondlane University in Maputo, Mozambique. Van Dijstelbloems hand verscheen een groot aantal boeken en artikelen, onder meer over internationale veiligheid, de technologie van grenscontroles, variaties in de Europese samenwerking, voedselbeleid, wetenschappelijk gezag en waakzaamheid in de democratie. Ook droeg hij bij aan verschillende WRR-rapporten en Rathenau-publicaties. Dit jaar verschijnt zijn boek Borders as Infrastructure: The Technopolitics of Border Control (MIT Press).