Je digitale voetafdruk laten meten of meezingen met een Nederlandse klassieker - met een addertje onder het gras. Help UvA-wetenschappers bij hun onderzoek op Lowlands! In het Digitale Voetsporenlab kijken communicatiewetenschappers van de UvA en VU naar het ontstaan van onlinebubbels. Terwijl onderzoekers van de afdeling Nederlandse Taalkunde door middel van een karaokebattle onderzoeken hoeveel moeite het eigenlijk kost om van taal te wisselen binnen een gesprek, zin of lied.
Het Lowlands Science terrein. Bron: Lowlands

Prik je eigen bubbel door!

Politieke communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en VU Amsterdam gaan in het Digitale Voetsporenlab de digitale voetsporen in kaart brengen van bezoekers van het muziekfestival Lowlands aan de hand van zogenaamde ‘data-donaties’. Het doel is hiermee meer inzicht te krijgen in online nieuwsconsumptie. ‘Bedrijven houden nauwlettend bij wat wij allemaal doen online, onze digitale voetsporen, en weten zo steeds meer over ons’, vertelt een van de coördinatoren Marieke van Hoof van de UvA. ‘Maar als wetenschappers weten we eigenlijk steeds minder nu nieuws steeds meer online wordt geconsumeerd. Voor een gezonde samenleving en democratie is het belangrijk dat mensen ervaringen met elkaar delen en weten wat er in de wereld gebeurt. Met deze nieuwe data kunnen we beter zicht krijgen op hoe dit online zit: kloppen bijvoorbeeld al die klachten dat we steeds meer in onze eigen bubbels leven?’

Door recente ontwikkelingen in wetgeving hebben gebruikers van digitale platformen tegenwoordig het recht om inzicht te krijgen in de informatie die van ze wordt bijgehouden. Bezoekers van Lowlands worden ter plekke uitgenodigd hun geschiedenis bij digitale platformen zoals Google op te vragen en deze met de onderzoekers te delen. De onderzoekers hebben speciale software ontwikkeld waarmee ze deze data vervolgens kunnen inlezen en visualiseren.

Ameezing Karaoke

We horen en gebruiken de hele dag allerlei talen, soms zelfs binnen één gesprek of zin. Dat wisselen tussen talen wordt ook wel codewisselen genoemd en kan tussen allerlei verschillende talen plaatsvinden. Ook in muziek komen veel codewisselingen voor. Josje Verhagen: ‘In dit onderzoek willen we als afdeling Nederlandse Taalkunde van de Universiteit van Amsterdam erachter komen hoeveel moeite het kost om zo’n wisseling te maken. Tijdens een karaokebattle zing je tegen iemand anders een Nederlandstalige klassieker van Guus Meeuwis, Marco Borsato of André Hazes. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Soms is de tekst net iets anders dan je verwacht! Hoe reageer jij als opeens “blood, sweat and tears” moet zingen?’.

De onderzoekers staan van 20 tot en met 22 augustus op Lowlands en maken onderdeel uit van het wetenschapsprogramma Lowlands Science.