‘We openen een nieuw academisch jaar met weer ruimte voor studenten en medewerkers voor face-to-face onderwijs. Ik heet u dan ook van harte welkom bij dit nieuwe begin!’, opende collegevoorzitter Geert ten Dam het Academisch Jaar 2021-2022 op maandag 6 september in de Aula. Samen met studenten en jonge medewerkers vroeg Ten Dam zich af: wat is onze gedroomde toekomst voor de generatie Alpha – de generatie die nu opgroeit? En welke inzichten nemen we mee uit de coronacrisis?
Opening Academisch jaar 2021-2022 in de aula
De opening van het academisch jaar in de aula. Foto: Van harte gefotografeerd

Collegevoorzitter Geert ten Dam: ‘Als universiteit geven we ons werk vorm samen met jongeren. Met ons onderwijs en onderzoek beïnvloeden we immers langetermijnopgaven die voor volgende generaties cruciaal zijn. Gezamenlijk moeten we ons bezinnen op de erfenis die wij nalaten aan generatie Alpha – de kinderen geboren na 2010. Ik wil dan ook graag van de jongere generatie horen hoe zij de toekomst ziet. De opening staat in dat teken, waarbij een belangrijke vraag is: wat is de rol van de Universiteit van Amsterdam?’

Luce van Kempen tijdens de opening academisch jaar 2021-2022
Luce van Kempen. Foto: Van harte gefotografeerd

Welke toekomst zien we tegemoet?

Luce van Kempen, jongste kroonlid ooit bij de Sociaal-Economische Raad, nam het publiek aan de hand van de Due Torri, de twee torens van Bologna, mee in welke toekomst we tegemoet gaan zien voor de generatie alpha. ‘Wie de publicaties van vandaag de dag erop naslaat, ziet meer dan genoeg onheil de toekomst van studenten bedreigen. De meest verstrekkende, de klimaatcrisis. Tegelijkertijd pakken ook aan de maatschappelijke kant donkere wolken zich samen: De generatie die nu aan het universitaire avontuur begint, heeft te maken met ongekende sociaaleconomische kwetsbaarheden’. Tussen die twee vijanden zit één grote overeenkomst geeft ze aan: ‘Van bovenaf onze wachttorens hebben we ze al lang zien aankomen’.

Sisters in Science Lotte Schreuders, Noor Abdulhussain en Mimi den Uijl, geven normaalgesproken op hun Instagramkanaal een kijkje in de wereld van wetenschap en chemie. Tijdens de opening gaven ze ons een kijkje in het leven van een generatie Alpha kind en benadrukten ze het belang van goede rolmodellen voor de generatie Alpha en voor de universiteit.

UvA-student én studentminister voor Data en Privacy in het Studentenkabinet Ljubiša Metikoš gaf een toekomstschets over technologie en de UvA: De UvA als katalysator van sociale verandering en de UvA als interdisciplinaire hub. Terwijl Kurano Bigiman, UvA-alumnus; docent klassieke talen aan het Vossius gymnasium en het Ir. Lely Lyceum in Zuidoost én Amsterdammer van het Jaar 2020, het publiek inspireerde met een verhaal over de weg naar de universiteit.

PPLE-student Melina Hermann met haar pleidooi: The university as a community
Geert ten Dam tijdens de opening academisch jaar 2021-2022
Geert ten Dam. Foto: Van harte gefotografeerd

Hoe maken we voor generatie Alpha het verschil?

Voor de onzekere toekomst die deze generatie tegemoet gaat, hebben we een veerkrachtige universiteit nodig aldus collegevoorzitter Geert ten Dam. Maar ook elke jongere heeft individuele veerkracht nodig. De druk is groot vindt Ten Dam. Voor velen is de rugzak simpelweg te zwaar. Anderzijds, door de mores in de academie. ‘De opstapelende problemen vragen dringend om oplossingen en om een robuuste publieke sector. Een vrije academische wereld vraagt om een universiteit die de intellectuele veerkracht van studenten stimuleert en ze niet te veel in bescherming neemt. Dat doen we door samen met de studenten pal te staan voor het vrije woord en door meer aandacht te hebben voor hun welbevinden bínnen het curriculum’, aldus Ten Dam.