Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In de laatste bouwfase van de nieuwe Universiteitsbibliotheek (UB) in het Universiteitskwartier (UK) wordt een duurzame en innovatieve manier van transport geïntroduceerd. Vrijwel al het bouwmateriaal zal vanaf heden tot het eind van het project in 2023 worden aangevoerd over water. Zowel voor de Universiteit van Amsterdam (UvA) als voor de gemeente Amsterdam is dit een innovatie in bouwtransport, omdat een groot bouwproject dat niet direct aan de kade gelegen is, wordt bevoorraad vanaf het water.

Innovatief en duurzaam

Aan de Grimburgwal is een opslagpunt gemaakt voor het laden en lossen van het platform dat op groene stroom vaart tussen de Neptunushaven en de Grimburgwal. Voor het overbruggen van de afstand van de Grimburgwal tot de nieuwe UB op het Binnengasthuisterrein (ca. 100 meter) wordt gebruikgemaakt van elektrische karretjes om de materialen op de plaats van bestemming te krijgen. Op deze manier is het hele transport duurzaam met 100% groene stroom en wordt 95% van het logistieke bouwverkeer opgevangen. Doordat de bouw geen last meer heeft van verkeersopstoppingen in de binnenstad van Amsterdam, is het vervoer over water nu ook efficiënter. De voorzitter van het College van Bestuur van de UvA, Geert ten Dam, is er trots op dat de UvA zo een bijdrage levert aan duurzaam en innovatief transport: 'Samen met andere partijen zoals de gemeente, BINX en Zoev City, hebben we zorg voor de stad en oog voor duurzaamheid.'

Aannemer BINX Smartility, die de laatste bouwfase van de UB voor zijn rekening neemt, werkt voor het transport over water samen met Zoev City, die het project voorziet van elektrische boten. Nicole Groothuis, teamleider bij BINX: 'In de schuit van Zoev vervoeren wij gemiddeld 60 ton per keer, dat staat gelijk aan twee volle vrachtwagens.'

Samenwerking UvA en gemeente Amsterdam

Samen met de gemeente is een plan gemaakt om de aanvoer van materialen door de stad naar de UB zo in te richten dat de Amsterdamse kades en bruggen, die in slechte staat verkeren, zo min mogelijk worden belast. Deze, veelal middeleeuwse, kades en bruggen zijn niet meer berekend op het huidige intensieve en veel zwaardere verkeer. De samenwerking heeft geresulteerd in een pilot 'duurzaam vervoer over water'. Alex ter Haar, projectleider nieuwe UB van de UvA, is enthousiast over deze nieuwe manier van transport: 'De binnenstad is onbereikbaar geworden voor vrachtverkeer en zwaar transport is nou eenmaal nodig voor zo’n groot bouwproject. Vervoer over water is een duurzame oplossing hiervoor.'

Zowel voor de UvA als voor de gemeente is het een baanbrekende innovatie. Ruben Vrijhoef, projectleider vervoer over water van de gemeente Amsterdam: 'Dit project is werkelijk uniek en een voorbeeld voor andere projecten in de stad, inclusief de vervolgprojecten van de UvA rond het Binnengasthuisterrein.'

Video

Het proefdraaien voor eerste transport ging op 24 augustus van start. Inmiddels is het transport over water op volle capaciteit. Het transport van de Neptunushaven naar de Grimburgwal en van daar naar de bouwplaats van de UB is gefilmd. In de video word je meegenomen aan boord bij het eerste transport en zie je hoe dit proces van opbouw tot aanvoer in zijn werk gaat.

Transport van bouwmateriaal over water