‘Ze begrijpen hun generatie, tonen stereotypering als realiteit en schuwen negatieve elementen niet. Ze laten eerlijk zien wat er mogelijk is en daarom zijn promovendi Mimi den Uijl en Noor Abdulhussain en junior docent Lotte Schreuders de juiste influencers van de doelgroep’. Dit maakt Sisters in Science winnaar van de NWO Diversity Initiative Award. Met het prijzengeld van 50.000 euro kunnen ze hun platform professionaliseren en hun beoogde publiek beter bereiken.
De eerste reactie van Den Uijl, Abdulhussain en Schreuders op het winnen van de award

Den Uijl, Abdulhussain en Schreuders waren vol ongeloof toen ze hoorden dat ze de NWO Diversity Initiative Award hadden gewonnen. ‘Tijdens onze (vrij korte) reis tot nu toe hebben wij nog niet beseft wat voor impact we hebben. Natuurlijk, we kwamen in de media, werden gevraagd voor de officiële opening van het academisch jaar aan de UvA, we kwamen op TV (Anna’s Brains – NPO) en werden overladen met kansen en connecties. Maar we waren vooral gefocust op groeien en alle nieuwe kansen aannemen, dat we bijna uit het oog verloren hoeveel we al hadden bereikt met ons initiatief. De prijs geeft ons in één klap die bevestiging’, licht Schreuders toe.

Worstelen met stereotypen

Ze hadden alle drie toen ze jonger waren geen idee wat het eigenlijk inhield om wetenschapper te zijn. Laat staan dat ze dachten dat hij of zij ook maar enigszins op hen zou lijken. ‘We hebben met dezelfde stereotypen geworsteld’, vertelt Den Uijl. ‘Ook de afwezigheid van rolmodellen deed ons twijfelen of we wel voor de studie Scheikunde of de wetenschap moesten gaan. We vinden dat het tijd is om dit te veranderen. We proberen het plaatje van scheikunde, waarmee wij zijn opgegroeid, te veranderen. Jonge studenten hebben rolmodellen nodig, want: If you cannot see it, you cannot be it.’

De commissie van de NWO Diversity Initiative Award is onder de indruk van het jonge bottom-up initiatief dat aanzienlijk is gegroeid sinds de start in januari 2021 en denkt dat het de potentie heeft om te groeien en meer impact te creëren. ‘De Sisters in Science begrijpen hun generatie, tonen stereotypering als realiteit en schuwen negatieve elementen niet. Ze laten eerlijk zien wat er mogelijk is en daarom zijn de drie vrouwen volgens de commissie de juiste influencers van de doelgroep.’

Sisters in Science (foto: Van harte gefotografeerd)

Prijs investeren in middelbare scholieren

Met het prijzengeld willen de Sisters of Science hun platform professionaliseren en hun beoogde publiek beter bereiken. Schreuders: ‘De afgelopen tijd hebben we geleerd dat wij de middelbare scholieren nog te weinig bereiken via de huidige platforms (Instagram, TikTok, etc.). Dit natuurlijk tot onze grote frustratie. De middelbare scholieren zijn een van onze beoogde doelgroepen – deze jonge mensen kunnen we inspireren. We kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het enthousiasmeren van scholieren en hen laten zien dat het wel kan. Dat de stereotypen niet meer van deze tijd zijn!’

Abdulhussain vult aan: ‘Deze jonge mensen worden overspoeld met informatie via de huidige platforms en het is daarom moeilijk om daardoor heen te komen met onze boodschap. We zouden graag onze prijs in deze scholieren willen investeren. We denken bijvoorbeeld aan workshops aanbieden op middelbare scholen’.

‘Maak de ivoren toren een glazen toren!’

Abdulhussain: ‘Wij geloven dat wetenschap toegankelijker wordt door transparantie en zichtbaarheid van rolmodellen. Wij vinden dat we ons, op de universiteit, in een ivoren toren bevinden: we doen hoogstaand onderzoek en bereiden de nieuwe wetenschappers voor op een succesvolle toekomst, maar begrijpt de middelbare scholier uit een dorp of een achterstandswijk ook wat er gebeurt? Wat nou als niemand in hun omgeving heeft gestudeerd? Hoe moeten ze kunnen zien dat zij ook op de universiteit kunnen studeren? Maak de ivoren toren een glazen toren! Laat zien wat we doen, maak het toegankelijk en stimuleer de interesse van jonge mensen voor de wetenschap’.

‘Gelukkig wordt er steeds meer aandacht besteed aan outreach, diversity & inclusion en kansengelijkheid. Daar zijn we heel blij mee, alleen denken we dat we er nog lang niet zijn’, stelt Den Uijl. ‘Binnen de universiteit is het nog steeds het allerbelangrijkst om goede wetenschappelijke output te leveren in de vorm van publicaties in hoog aangeschreven journals. De extra taken krijgen veel minder erkenning, maar juist die zijn nu zo nodig om een verandering te bewerkstelligen. Wat nou als we naast de publicatiedrang ook tijd (en dus geld) vrijmaken voor de toekomstige generatie wetenschappers? Hierin kunnen universiteiten, maar ook de politiek, een grote rol spelen. Voeg het toe aan beoordelingen bijvoorbeeld, of geef meer erkenning via prijzen zoals deze’.