Studenten van de UvA die financiële hulp nodig hebben vanwege de Russische inval in Oekraïne, kunnen daarvoor terecht bij een noodfonds. Het fonds is opgebouwd uit een crowdfundingsactie en een substantiële bijdrage van het Amsterdams Universiteitsfonds (AUF).

Het noodfonds is onderdeel van een breder pakket aan acties die we ondernemen naar aanleiding van de onacceptabele Russische inval in Oekraïne. Anders dan de eerder aangekondigde tijdelijke noodlening van 500 euro, is een tegemoetkoming uit het fonds voor 100 procent een gift. Studenten hoeven dit bedrag dus niet terug te betalen.

Studenten uit Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland

We voelen een verantwoordelijkheid voor al onze studenten. Naast studenten uit Oekraïne kunnen daarom ook studenten uit Rusland en Wit-Rusland een aanvraag doen bij het fonds. Zij vormen een onderdeel van onze academische gemeenschap en worden niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor de Russische inval. De minister van OCW heeft dit ook expliciet aan universiteiten gevraagd.

Hoe doe je een aanvraag?

Als je een bijdrage nodig hebt, maak je eerst een afspraak met een studentendecaan. Na een gesprek bepalen jullie samen wat er verder nodig is om een aanvraag in te dienen.

Aanvragen kunnen gedurende academisch jaar 2021-2022 worden ingediend onder de volgende voorwaarden:

• Je staat ingeschreven als student aan de UvA;
  • Je hebt de Oekraïense, Russische of Wit-Russische nationaliteit
  • Bestaande regelingen zijn niet of onvoldoende op jouw situatie van toepassing;
  • Er is aantoonbare acute financiële nood, gerelateerd aan de inval in Oekraïne.

Voor een korte vraag of bij spoed kun je bellen met een studentendecaan op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 10.00 uur via +31 (0)20 525 1401. Kies in het keuzemenu voor de optie 'Telefonisch spreekuur decanen'.

Acute hulp nodig? Gebruik de noodsteun

Studenten die worden getroffen door de oorlog in Oekraïne kunnen eenmalig een noodlening van €500,- aanvragen. Die op korte termijn kan worden verstrekt.

Andere informatie en hulp

De situatie in Oekraïne verandert dagelijks en er worden steeds meer initiatieven georganiseerd om te helpen. Op uva.nl/Oekraïne vind je alle actuele informatie over maatregelen die wij nemen en de hulp aan studenten en wetenschappers en andere medewerkers die de impact van deze oorlog dagelijks voelen.