Arbeids- en organisatiepsycholoog Elisabeth Jäckel, promovendus bij de sectie Leadership & Management van Economie & Bedrijfskunde, is de winnaar van de UvA-voorronde van de internationale Three Minute Thesis (3MT®)-pitchwedstrijd. In de 3MT-competitie gaat het erom welke promovendus – in een video van slechts drie minuten – zijn of haar promotieonderzoek als beste kan pitchen aan een publiek van niet-wetenschappers. Jäckel zal de UvA dit najaar vertegenwoordigen op de Europese finale.
Winnaar Elisabeth Jäckel (foto: Simon Metselaar)

15 UvA-promovendi waren door hun faculteit, 3 van iedere faculteit, geselecteerd voor deelname aan de voorronde, die op donderdag 8 september plaatsvond in CREA. De jury, bestaande uit BNR-wetenschapsredacteur Karlijn Meinders, UvA-persvoorlichter Bob Munten en IXA-UvA directeur Rudi Rust, koos na wikken en wegen Jäckel tot winnaar. Zij onderzoekt de invloed van ‘actief luisteren’ op de uitkomst van onderhandelingen. De jury was van oordeel dat in haar pitch het onderwerp en de toelichting op natuurlijke wijze samensmolten met de lichaamstaal van Jäckel waardoor de boodschap zeer overtuigend was. Winnaar Jäckel ontvangt € 1.000 en mag een nieuwe pitchvideo opnemen voor de deelname aan de Europese finale.

V.l.n.r. en v.o.n.b. Tom Keijer, Bob Munten, Karlijn Meinders, Rudi Rust, Elisabeth Jäckel, en Weixuan Li (foto: Simon Metselaar)

De jury koos ook 2 runners-up: chemicus Tom Keijer van de FNWI/ Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences en kunsthistoricus Weixuan Li van FGw/ Amsterdam School of Historical Studies. Zij doen respectievelijk onderzoek naar kunstmatige fotosynthese en het leven van 17e-eeuwse kunstenaars en hun klantenkring in Amsterdam. De runners-up ontvangen, naast eervolle vermelding, beiden € 500. De jury gaf aan onder de indruk te zijn van de hoge kwaliteit van de pitches van alle deelnemers.

Springplank

Voor eerdere UvA-winnaars is de 3MT-competitie een springplank gebleken. Zo werd de winnaar van vorig jaar, Yoni Schirris van de FNWI, vervolgens uitgenodigd om een workshop te geven op de Intelligent Health Summit Amsterdam 2021. Ook hielp de professioneel geschoten pitchvideo hem om een positie als gast-onderzoeker te bemachtigen bij een toonaangevende onderzoeksgroep in zijn vakgebied in Duitsland.

900 universiteiten

De 3MT®-competitie startte oorspronkelijk aan de University of Queensland (Australië) en is inmiddels uitgegroeid tot een internationale wedstrijd met deelnemers van 900 universiteiten uit 85 landen. Elisabeth Jäckel gaat in het najaar de strijd aan met de winnaars uit andere Europese landen. Deze Europese finale wordt georganiseerd door Universitas 21 (U21), het internationale netwerk van onderzoeksintensieve universiteiten waarvan de UvA een van de leden is. De Europese winnaar neemt uiteindelijk deel aan de grote wereldwijde finale tussen de continenten in voorjaar 2023.

Bekijk de winnende video pitch van Elisabeth Jäckel

Bekijk de video pitch van Elisabeth Jäckel