Inhoudelijk nieuws geeft jongeren meer vertrouwen in de politiek. Dat blijkt uit onderzoek van Communicatiewetenschapper Maud Adriaansen van de UvA. De resultaten van haar studie verschijnen binnenkort in het International Journal of Public Opinion Research.

Inhoudelijk nieuws geeft jongeren meer vertrouwen in de politiek. Dat blijkt uit onderzoek van Communicatiewetenschapper Maud Adriaansen van de Universiteit van Amsterdam. De resultaten van haar studie verschijnen binnenkort in het International Journal of Public Opinion Research.

Het meeste nieuws is inhoudelijk

Adriaansen onderzocht de invloed van strategische en inhoudelijke mediaberichtgeving tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen in november 2006. Daarvoor analyseerde zij de berichtgeving op televisie en in kranten in de maand voor de verkiezingen. Er werden 2148 berichten onderzocht: 1367 artikelen uit traditionele kranten, 138 artikelen uit gratis kranten, 413 berichten uit het televisienieuws en 230 berichten uit actualiteiten rubrieken. Anders dan vaak gedacht wordt, gaat het politieke nieuws vooral over de inhoud; een meerderheid van de berichten was inhoudelijk (68 procent) en had betrekking op beleid en standpunten van politici. Daarnaast was ongeveer de helft van de berichten strategisch (48%). Dit nieuws ging over peilingen, over strategieën van politici en over toekomstige coalitievorming. Ook wordt er vaak oorlogsretoriek gebruikt: het woord campagne is niet toevallig van oorsprong een militaire term.

Inhoudelijk nieuws leidt tot vertrouwen

Adriaansen bekeek de effecten van deze mediaberichtgeving op jongeren (18-34 jaar) en de rest van het electoraat in de maand voor de verkiezingen. Aan het onderzoek deden 144 jonge kiezers en 559 andere kiezers mee. Inhoudelijke berichtgeving blijkt een positieve invloed te hebben op jongere kiezers: het maakt ze minder politiek cynisch. Als jongeren meer informatie over politiek krijgen, begrijpen ze kwesties beter waardoor ze positiever worden over de motieven en competenties van politici. De berichtgeving had weinig invloed op de rest van het electoraat. Dat is niet gek: juist jonge kiezers hebben nog weinig ervaring met politiek en zijn nog bezig met het vormen van hun mening.

Tegenstelling met de VS

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat strategisch nieuws mensen politiek cynisch maakt. In Nederland is dit niet het geval: strategisch nieuws bleek helemaal geen invloed te hebben op het vertrouwen in de politiek. Dit komt wellicht door de hoeveelheid strategische berichten: die is in de Verenigde Staten veel hoger. Als slechts een deel van het nieuws strategisch is, dan heeft dat kennelijk geen slechte invloed.

Inhoudelijk nieuws meer gewaardeerd dan strategisch nieuws

Een meerderheid van het nieuws is dus inhoudelijk en dat vinden kiezers interessanter dan strategisch nieuws, blijkt uit een ander onderzoek dat O+S en de UvA tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 uitvoerden.

Strategisch nieuws is dus niet schadelijk voor het vertrouwen in de politiek, zo lang het niet volledig in de plaats komt van inhoudelijk nieuws. De inhoudelijke berichten vinden kiezers interessanter en het geeft ze ook nog meer vertrouwen in de politiek.