Maakt vaderschap gelukkig? Hoe belangrijk zijn vaders voor kinderen? Wie wint de Vaderdagtrofee m/v 2010? Deze vragen staan centraal tijdens het symposium over vaderschap dat op vrijdagmiddag 18 juni in Amsterdam wordt gehouden. Er zijn onder meer lezingen van hoogleraar Pedagogiek Louis Tavecchio en hoogleraar theoretische astrofysica Vincent Icke. Dagvoorzitter is cabaretier Howard Komproe.

Visie op het moderne vaderschap

Het symposium wordt op initiatief van het Vader Kennis Centrum georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam (UvA), het Vader Kennis Centrum en IkVader.nl. Pegagogen, filosofen en andere experts geven hun visie op het moderne vaderschap. Aan het eind van de dag vindt voor de vierde maal de uitreiking plaats van de Vaderdagtrofee m/v 2010.

Topsprekers

Louis Tavecchio, hoogleraar Pedagogiek aan de UvA, zal de rol en pedagogische betekenis van vaders toelichten. Vincent Icke, hoogleraar theoretische astrofysica aan de Universiteit Leiden en bijzonder hoogleraar kosmologie aan de UvA, belicht de rol van de (alleenstaande) vader in het leven van Christiaan Huygens, Nederlands beroemdste wis-, natuur- en sterrenkundige en uitvinder. Renske Keizer, socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vertelt over de relatie tussen kindertal en sterftekansen en waarom vaders langer leven. En Ger Groot, bijzonder hoogleraar Filosofie en literatuur aan de Radboud Universiteit praat over de noodzaak van het vaderschap. Pedagoge Sophie Borghouts zet tot slot uiteen wat de specifieke invloed is van vaders tijdens kinderspel.

Genomineerden Vaderdagtrofee m/v 2010

Aan het eind van de dag wordt de Vaderdagtrofee m/v 2010 uitgereikt. Dit jaar zijn er vier genomineerden voor de trofee: (a) Europoliticus Marije Cornelissen van GroenLinks voor haar initiatief tot invoering van twee weken betaald vaderschapsverlof in heel Europa; (b) oud-politicus Wouter Bos voor zijn vertrek uit de politiek omwille van zijn gezin; (c) kinderpsychiater Glenn Helberg en vader en muzikant Orville Breeveld voor hun Vitamine V-initiatief en (d) publiciste Charlotte Lemmens voor haar pleidooi voor gelijke rechten voor (gescheiden) vaders.

Voor meer informatie, aanmelding en de juryrapporten over de vier genomineerden zie onderstaande verwijzingen.