Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Gerard Reve wist als geen ander hoe hij de aandacht van pers en publiek op zich moest vestigen. Tot nu toe bleef de aandacht in academische kringen echter wat achter bij die van de pers en het grote publiek. Met zijn proefschrift Verrek, het is geen kunstenaar brengt Edwin Praat daar verandering in. Hij promoveert op 30 september aan de UvA.

Gerard Reve wist als geen ander hoe hij de aandacht van pers en publiek op zich moest vestigen. Tot nu toe bleef de aandacht in academische kringen echter wat achter bij die van de pers en het grote publiek. Met zijn proefschrift Verrek, het is geen kunstenaar brengt Edwin Praat daar verandering in. Hij promoveert op 30 september aan de Universiteit van Amsterdam. In het proefschrift staat niet alleen het werk van de zelfbenoemde volksschrijver centraal, maar is er ook aandacht voor de vele interviews en televisieoptredens van Reve.

Praat is van mening dat bij een schrijver als Reve werk en publieke optredens onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Volgens de promovendus kunnen en mogen de belangrijkste personages uit Reves werk niet los gezien worden van de Gerard Reve zoals die via het televisiescherm de Nederlandse huiskamers bereikte.

Die visie heeft geleid tot een proefschrift dat niet alleen een nieuw licht laat schijnen op boeken als Op weg naar het einde, Nader tot U en De taal der liefde, maar ook op invloedrijke tv-uitzendingen van en met Reve, zoals de legendarische Grote Gerard Reve Show van 1974. Praat laat aan de hand van vele voorbeelden zien hoe Reve in zijn werk en zijn media-optredens een eigen wereld creëerde, een wereld waarin het onderscheid tussen fictie en werkelijkheid, tussen waarheid en leugen steeds moeilijker te traceren was.

Artistiek én commercieel succesvol

In Verrek, het is geen kunstenaar onderzocht Praat hoe Reve zijn imago vormgaf in zijn boeken, in kranten, tijdschriften, boulevardbladen en op televisie. Hij laat daarbij zien hoe Reve vanaf het eerste begin dankbaar gebruik maakte van een van de meest hardnekkige stereotypen in de westerse cultuur, dat van de kunstenaar als vervaarlijk levende armoedzaaier, alcoholist, waanzinnige en anti-burger – kortom: het stereotype van de kunstenaar als bohémien. Aanvankelijk identificeerde Reve zich met dit stereotype. Later distantieerde hij zich er echter krachtig van, ging hij zich ‘volksschrijver’ noemen en groeide hij uit tot een auteur die niet alleen in artistiek, maar vooral ook in commercieel opzicht uiterst succesvol was.

Tijd en locatie

Edwin Praat promoveert op 30 september om 13.00 uur. De verdediging vindt plaats in de Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.