Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Netwerken binnen creatieve broedplaatsen werkt. Huurders in creatieve broedplaatsen gunnen hun medehuurders opdrachten en besteden betaalde opdrachten aan hen uit. Dat blijkt uit onderzoek van Joris Ebbers van de Amsterdam Business School van de UvA.

Ebbers maakt in zijn onderzoek verschil tussen persoonlijk en altruïstisch netwerkgedrag. Bij persoonlijk netwerkgedrag gaat iemand zelf aan de slag om nieuwe mensen te ontmoeten, terwijl bij altruïstisch netwerkgedrag iemand contacten tussen anderen faciliteert. Altruïstisch netwerkgedrag leidt tot meer uitbesteding van opdrachten aan medehuurders dan persoonlijk netwerkgedrag.

Daarnaast maakt de grootte van het bedrijf en de tijd dat het bestaat ook verschil. Grotere en jongere bedrijven blijken meer uit te besteden dan kleinere en oudere bedrijven. Mochten nieuwe huurders van de creatieve broedplaats al bekend zijn bij de bestaande huurders, dan leidt dit ook tot meer uitbesteding van opdrachten.

Verrassende resultaten volgens Ebbers: ‘Mijn verwachting was juist dat actieve netwerkers opdrachten van andere huurders zouden ontvangen. Maar het tegenovergestelde is waar. Bovendien loont altruïstisch netwerken uiteindelijk meer dan persoonlijk netwerken.’

Creatieve broedplaats

Een creatieve broedplaats is een plek waar kunstenaars, zelfstandigen en bedrijven uit de creatieve sector - veelal tijdelijk - kantoorruimte kunnen huren. Ebbers onderzocht de samenwerkingsverbanden tussen huurders van vier creatieve broedplaatsen in Amsterdam: het Arts &Crafts Lab, de Beehive (inclusief de VLLA), de Kauwgomballenfabriek en het Volkskrantgebouw.

Publicatiegegevens

J.J. Ebbers: ‘Networking Behavior and Contracting Relationships Among Entrepreneurs in Business Incubators’, in: Entrepreneurship Theory and Practice (online publicatie: 26 maart 2013).