Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Nederlandse consumenten en merken vinden een typisch Nederlandse kledingstijl niet belangrijk. Zowel consumenten als merken houden zich niet bezig met wat een typisch Nederlandse kledingstijl inhoudt. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Constantin-Felix von Maltzahn. Hij promoveert woensdag 12 juni aan de Universiteit van Amsterdam.

Consumenten houden bij het kopen van kleding geen rekening met waar de kleding vandaan komt of ontworpen is. In de praktijk zijn consumenten zich vaker niet dan wel bewust van de nationale oorsprong van hun aankopen. In plaats van oorsprong voelen consumenten zich aangetrokken tot bepaalde kleding omdat ze hun behoefte weergeven of aansluiten bij hun levensstijl.

Ook lokale modemerken houden zich niet bezig met een typisch Nederlandse kledingstijl. Zij houden hoogstens rekening met een mogelijke lokale stijl die te maken kan hebben met een meer informeel cultureel klimaat of een groter en iets steviger lichaamstype dan elders.

De fietsfactor

Nederlandse consumenten houden niet alleen weinig rekening met een nationale kledingstijl, mode speelt ook geen rol bij hun aankoopgedrag. Von Maltzahn: ‘Voor de Nederlandse consument is het veel belangrijker dat de kleren comfortabel, duurzaam, en flexibel zijn. Je moet ermee op de fiets kunnen, naar je werk, en later naar een feestje. Dat is een enorm verschil met landen als Italië of Frankrijk waar mensen zich twee of drie keer per dag omkleden, afhankelijk van de gelegenheid’.

De comfortabele kledingstijl van Nederlanders heeft invloed op de manier waarop kleding ontworpen wordt en de materialen/stoffen die worden gebruikt. Merken spelen - bewust of niet - in op het culturele klimaat en de prioriteiten van mensen.

Von Maltzahn deed onderzoek naar Nederlandse mode, kenmerken van een Nederlandse kledingstijl en het aankoopgedrag van Nederlandse modeconsumenten.

Promotiedetails

Dhr. C.F. von Maltzahn: Dutch Identity in Fashion: Co-evolution between Brands and Consumers. Promotor is prof. dr. D. Jacobs. Copromotor is prof. dr. A. Smelik.

Tijd en locatie

De promotieplechtigheid vindt plaats op woensdag 12 juni om 11.00 uur.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.