Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Dyslectici krijgen het door de invoering van Engels als verplicht kernvak steeds lastiger op de basis- en middelbare school. Eén taal onder de knie krijgen kost dyslectici al veel tijd en energie, laat staan twee. Deze ontwikkeling staat centraal tijdens het symposium ‘Leesproblemen in een nieuw perspectief: van neurocognitie tot zorg’, dat op 18 december wordt gehouden in Amsterdam.

Succesfactoren van taalvaardigheid

Tijdens het symposium presenteren gerenommeerde (inter)nationale sprekers de laatste wetenschappelijke inzichten én ontwikkelingen in hulpverlening op het vlak van leesproblemen en dyslexie. Het symposium wordt gehouden ter gelegenheid van de opening van het Rudolf Berlin Center, een universitair expertisecentrum op het gebied van leerproblemen. Het centrum is een samenwerkingsverband van de programmagroep Ontwikkelingspsychologie van de UvA met het instituut voor professionele dyslexiezorg IWAL.

Organisatoren Jurgen Tijms en Patrick Snellings: ‘Met het symposium maken we een directe koppeling tussen vernieuwend onderzoek en de zorg voor dyslectici. Vragen waar tijdens deze dag onder meer op in wordt gegaan: Waarom is het trage lezen zo hardnekkig bij dyslectici? Welke problemen zijn er bij het leren van een tweede taal? Hoe kunnen dyslectici het best geholpen worden? Welke aanpak wordt gebruikt in andere landen?’

Gerd Schülte-Korne (Ludwig-Maximilians-Universität München) spreekt over zijn ervaringen met neurocognitief onderzoek bij dyslectici in Duitsland. Mikko Aro (University of Jyväskylä) doet hetzelfde over zijn ervaringen in Finland. Peter de Jong (UvA) gaat in op de cognitieve mechanismen bij lezen en Victor van Daal (Edge Hill University) gaat specifiek in op het leren van een tweede taal.

Het Rudolf Berlin Center 

Ontwikkelingen in neurocognitief onderzoek gaan razendsnel, vertaling naar een maatschappelijk nut in onderwijs of zorg gaat echter langzaam. In het centrum wordt onderzoek gedaan en hulp geboden op het gebied van leesproblemen. Het is een samenwerking tussen experts op het gebied van onderzoek en professionals uit de praktijk van de zorgverlening. De implementatie van nieuwe behandelingen kan zo in een gecontroleerde praktijk omgeving plaatsvinden.

Over het symposium

Het symposium is bedoeld voor zowel wetenschappers als professionals die te maken hebben met of geïnteresseerd zijn in leesproblemen en dyslexie. Het middagprogramma bestaat uit een wetenschappelijk-georiënteerd deel en een praktijkgericht deel. Het wetenschappelijke deel is in het Engels, het praktijkdeel in het Nederlands.