Scheikundigen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben een nieuwe methode ontdekt om cyanide uit afvalwater van staalfabrieken te verwijderen. Het verwijderen van cyanide uit afvalwater is kostbaar maar noodzakelijk. Paula Oulego Blanco, dr. Raveendran Shiju en prof. dr. Gadi Rothenberg van het UvA-zwaartepunt Sustainable Chemistry ontdekten een manier om dit sneller, goedkoper en efficiënter te doen.
Dr. Raveendran Shiju holding catalyst
dr. Raveendran Shiju. Foto: UvA

Rothenberg: ‘De maatschappij vraagt steeds meer staal. In 2014 was de wereldwijde productie maar liefst 1,6 miljard ton. Een verbetering in het productieproces levert dan ook een positieve bijdrage aan het milieu. Onze nieuwe katalysator maakt de verwijdering van cyanide uit het afvalwater van staal eenvoudiger, veiliger en goedkoper’.

De groep testte de nieuwe katalysator eerst in het laboratorium met een gesimuleerde mix van afvalwater. Toen dit succesvol bleek te zijn, hebben de onderzoekers de experimenten en metingen herhaald met het afvalwater van een staalfabriek. Ook hier werd weer een reductie van 90% gevonden.

De uitvinding gaat over een heterogene katalysator. Dit is een vaste stof die niet oplost en niet wordt verbruikt tijdens het proces. Een klein beetje katalysator kan een grote hoeveelheid van afvalwater dus bezuiveren. De intieme reacties aan het oppervlakte van de katalysator zijn nog onbekend, zoals het geval is bij veel heterogene gekatalyseerde reacties.

Octrooiaanvraag

De Universiteit van Amsterdam heeft een octrooiaanvraag ingediend die aan de staal industrie ter beschikking zal worden gesteld. De onderzoeksgroep van Rothenberg heeft de afgelopen jaren verschillende nieuwe katalysatoren gepatenteerd, die worden toegepast in de chemische industrie of de basis vormen van start-up bedrijven of bilaterale samenwerkingsverbanden.

Milieu-impact staalproductie

Staal is een van de meest gebruikte materialen wereldwijd en is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. De productie van staal heeft een impact op het milieu, daarom werken staalbedrijven continu aan het verbeteren van hun milieuperformance en investeren zij in nieuwe technologie om dit te realiseren.