Gesprekken tussen klasgenoten op het mbo over alcoholmisbruik beïnvloeden hoe studenten aankijken tegen overmatig drinken. De onderlinge gesprekken leiden tot een positievere houding ten opzichte van alcoholmisbruik. Dat blijkt uit onderzoek op 7 mbo-scholen waar communicatiewetenschapper Elroy Boers 14 februari op promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.
Alcohol
Foto: Flickr CC, Judy van der Velden

Onderzoek naar alcoholmisbruik onder studenten richt zich meestal op universitair studenten, die bevinden zich immers in de buurt van de onderzoekslaboratoria. Omdat alcoholmisbruik ook onder mbo-studenten problematisch is – 14 procent geeft aan elk weekend meer dan 20 alcoholische consumpties te nuttigen – bezocht Boers 80 mbo-klassen. Hij onderzocht hoe gesprekken tussen klasgenoten de mening over alcoholmisbruik en de intentie om overmatig te drinken beïnvloeden.

Selectief geheugen

In een eerste bezoek aan een school bracht hij in kaart hoe de studenten denken over alcoholmisbruik en of ze de intentie hebben zelf ook overmatig te drinken. Een maand later keerde hij terug en koppelde hij klasgenoten willekeurig aan elkaar. De koppels bespraken alcoholmisbruik in een digitale omgeving – een soort facebook messenger. Ze memoreerden bijvoorbeeld momenten waarop iemand moest overgeven of van z’n fiets viel door drankgebruik. Vervolgens toetste Boers de houding over en intentie tot alcoholmisbruik opnieuw.

Na afloop van het onderlinge gesprek dachten studenten gemiddeld positiever over alcoholmisbruik en hadden ze ook meer de intentie zelf flink te drinken. Boers verklaart dat vanuit het feit dat de studenten de gesprekken doorgaans als positief van toon beoordeelden waar het ging om alcoholmisbruik. De minderheid van de studenten die de gesprekken als negatief ervoeren, was na afloop negatiever over alcoholmisbruik. ‘Daarbij viel mij op dat mbo-studenten de gesprekken als positiever ervoeren, dan hoe ik dat achteraf beoordeelde op basis van het transcript,’ aldus Boers. ‘Blijkbaar hebben veel studenten een positieve houding ten opzichte van alcoholmisbruik en registreren ze selectief die aspecten van het gesprek die stroken met die houding.’ Verder ontdekte Boers dat een gesprek met een klasgenoot die door de klas als populair wordt gezien, meer invloed had op de houding ten opzichte van overmatig drinken dan een gesprek met een minder populaire klasgenoot.

Boers ziet aanknopingspunten om comazuipen en andere vormen van alcoholmisbruik onder jongeren terug te dringen. ‘Het feit dat de positieve of negatieve richting van een onderling gesprek consistent van invloed is op hoe positief of negatief mbo-studenten zijn over overmatig drinken, laat zien dat je daarop kunt inspelen bij preventie. Het meest effectief kun je dat doen door de populaire klasgenoten die een negatieve houding hebben ten opzichte van alcoholmisbruik te selecteren en hen te instrueren om als leider op te staan en over alcoholmisbruik in gesprek te gaan met hun klasgenoten.’

Promotiedetails

Dhr. E.H.G. Boers: Interpersonal Communication among Vocational Community College Students about Alcohol Use and Binge Drinking: Causality, Content, and Conversation Partner.
Promotor zijn prof. dr. S.J.H.M. van den Putte en prof. dr. J.W.J. Beentjes. Copromotor is dr. H. Hendriks.

Tijd en locatie

De promotie vindt plaats op woensdag 14 februari om 14.00 uur
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.