Switch to English

De Universiteit van Amsterdam (UvA) kent eredoctoraten toe aan astrofysicus Chryssa Kouveliotou en erfgoedexpert Charlotte van Rappard-Boon.

Dies 2012

Kouveliotou ontvangt het eredoctoraat voor haar cruciale en leidende rol bij het ontrafelen van de aard en het ontstaan van gammastraling in het heelal. Van Rappard-Boon wordt onderscheiden vanwege haar eminente rol in de ontwikkeling van Nederlands erfgoedbeleid betreffende roofkunst en illegale kunsthandel. De eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de viering van de Dies Natalis van de UvA op donderdag 8 januari 2015.

Chryssa Kouveliotou

Kouveliotou (1953) is senior technologist for high-energy astrophysics bij het NASA Marshall Space Flight Center in de Verenigde Staten. Ze is een van de meest invloedrijke en bekende hoge-energieastrofysici ter wereld. Centraal in haar werk staat het waarnemen van bronnen van gammastraling in het heelal en het interpreteren van deze waarnemingen. Daarbij heeft ze zich vooral gericht op gammaflitsen (zeer felle, kortdurende uitbarstingen) en Soft Gamma Repeaters (SGR’s), uitbarstingen van iets minder harde gammastraling. Deze fenomenen werden reeds in de jaren zeventig geconstateerd, maar de aard van hun bronnen behoorde decennialang tot de grote onopgeloste vragen binnen de astrofysica. Kouveliotou speelde een leidende en cruciale rol in de onderzoeksteams die hier in de jaren negentig verandering in brachten. Vervolgens speelde zij opnieuw een centrale rol bij de ontdekking dat gammaflitsen afkomstig zijn uit zeer verre melkwegstelsels op afstanden van miljarden lichtjaren en daarmee de meest energierijke explosies in het heelal zijn. Hierbij werkte zij intensief samen met UvA-hoogleraar Jan van Paradijs († 1999).

Eind jaren negentig deed Kouveliotou een cruciale ontdekking die de aard van SGR’s blootlegde.  Ze ontdekte dat het neutronensterren zijn, maar van een bijzonder soort. SGR’s hebben een magneetveld dat 100 tot 1.000 maal sterker is dan dat van gewone neutronensterren (die een magneetveld  hebben dat zo’n biljoen keer sterker is dan dat van de aarde). Ook bleek dat hun uitbarstingen voortkomen uit de enorm geconcentreerde magnetische energie die ligt opgesloten in dit veld. Ze worden daarom ook wel magnetars genoemd.

Erepromotor is prof. dr. Ralph Wijers, hoogleraar Hoge-energieastrofysica.

Charlotte van Rappard-Boon

Van Rappard-Boon (1944) is oud-directeur van Bureau Herkomst Gezocht en voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie voor Cultureel Erfgoed van het ministerie OCW. Zij heeft een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan de vormgeving van overkoepelend erfgoedbeleid en erfgoedinspectie in Nederland, en aan de implementatie van internationale erfgoedverdragen, vooral op het gebied van roofkunst en illegale kunsthandel. Hiermee is Van Rappard-Boon ook van grote betekenis geweest voor de studie van cultureel erfgoed in Nederland en daarbuiten. Ze was een van de initiators bij de totstandkoming van de Wet Behoud Cultuurbezit en het Bureau Herkomst Gezocht. Daarmee stond zij aan de basis van de teruggave van nazi-roofkunst uit voormalig joods bezit, waaronder de Goudstikker-collectie.

Van Rappard-Boon begon haar loopbaan als conservator Japanse prenten bij het Rijksmuseum Amsterdam. In deze functie maakte zij naam als een van de grootste Nederlandse kenners van de Japanse prentkunst en het negentiende-eeuwse Europese Japonisme. Met haar catalogi voor tentoonstellingen in onder andere het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum vestigde Van Rappard-Boon een nieuwe standaard voor wetenschappelijke beschrijvingen die sindsdien breed wordt nagevolgd. Bovendien stelde ze hiermee een internationale en wetenschappelijke maatstaf voor de Nederlandse Erfgoedinspectie.

Erepromotoren zijn prof. dr. Pim den Boer, hoogleraar Europese Cultuurgeschiedenis, en prof. dr. Rob van der Laarse, verbonden aan de Amsterdam School for Heritage and Memory Studies van de UvA en hoogleraar Erfgoed van de Oorlog (Westerbork-leerstoel) aan de VU.