Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Vang merkidentiteit in taal

Studentblog

Hoe zet je taal in om een merkidentiteit van een nieuw bedrijf daadwerkelijk uit te dragen? Anouk Donkers schreef hiervoor een communicatie-advies voor haar werkgever, een startend IT-bedrijf. Met een vastgestelde tone of voice en consistent gebruik hiervan, is de kans groter dat het nieuwe merk sneller is gevestigd. Het communicatie-advies wordt gepresenteerd als onderdeel van de webinar #Wijzijnneerlandici.

Het communicatie-advies is geschreven voor een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in ‘apps en ondersteuning’ voor de overheid. Het bedrijf is sinds twee jaar in handen van een grote investeerder. Door een buy-and-buildstrategie sluiten steeds meer organisaties aan onder één merk.

In gesprek met de brandmanager Kayleigh: “Je kunt je voorstellen dat alle bedrijven hun eigen historie, cultuur en daarmee ook uitingen met zich meebrengen. Om dat samen te brengen naar één consistent merk (zowel intern als extern) is een pittige klus.”

Er zijn kernwaarden en er is een doel, missie, visie en strategie opgesteld. Een mond vol, maar gelukkig verheldert Kayleigh het als volgt: “Een doel voel je, een missie bereik je, een visie zie je en een strategie doe je”. Om deze vastgestelde merkidentiteit uit te dragen is een vertaalslag naar taal en tekst heel belangrijk.

Een merkidentiteit vangen in taal

Een merkidentiteit vangen in taal is vooral heel hard werken. Hiervoor moet de merkidentiteit helemaal worden uitgediept en moet gezocht worden naar bijpassende constructen en termen voor de tone of voice. Behulpzaam hierbij zijn de brand personality dimensions. Hierdoor geef je het merk een persoonlijkheid met karaktertrekken. Zo wordt het merk menselijker en is het ook makkelijker om een daarbij passende toon voor de communicatie-uitingen van het bedrijf vast te stellen.

Ook wordt in dit communicatie-advies rekening gehouden met de context waarin het bedrijf opereert. Zo is gefocust op de Business-to-Business markt en is ook rekening gehouden met het service-dominante paradigma. Hierbij staat niet meer alleen de verkoop van het product centraal, maar ook het gebruik van het product of de dienst. Deze insteek dwingt een bedrijf verder te denken dan (te) mooie praatjes en harde sales voor kortetermijnresultaten.

In het communicatie-advies wordt een opzet van de tone of voice gepresenteerd.

Hoe borg je de tone of voice?

Om de hele organisatie te betrekken, kun je bijvoorbeeld denken aan een schrijfwijzer (zoals ook in deze huisstijlwijzer van AFAS of deze Content Style Guide van Mailchimp). Zo wordt intern de merkidentiteit concreet en werkbaar voor alle medewerkers. Dat moet resulteren in consistente uitingen: een absolute voorwaarde voor de groei naar een legitiem merk.

Biografie

Anouk Donkers (1992) is tendermanager by day en masterstudent Neerlandistiek (MA) by night. Eerder rondde ze de master Corporate Communication (MSc) af. Ze is sinds een aantal jaar actief als tendermanager bij een snelgroeiend IT-bedrijf. Hier is ze op haar best: in de dynamiek van de deadlines, continu met een kritische blik gefocust op een strategische offerte om de klant uiteindelijk voor zich te winnen. Hierbij gaat Anouk altijd tot het uiterste, gedreven door een winnaarsmentaliteit die je in eerste instantie niet zou verwachten. Met haar deeltijd master wil ze zich verder verdiepen in onder andere argumentatieleer en retoriek. Dat ziet ze vooral als hobby, omdat ‘Netflix ook zo snel verveelt’.

Vind je (de Nederlandse) taal interessant? Tijdens de webinar #Wijzijnneerlandici presenteert Anouk haar communicatie-advies over het vangen van merkidentiteit in taal. De webinar bestaat uit een gevarieerd programma met concrete, frisse plannen van de nieuwe lichting Neerlandici. Het webinar is gratis toegankelijk voor iedereen op 4 februari van 16.00 -17.00. Aanmelden kan via webinarneerlandistiek@outlook.com.