For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Dr. L. (Loes) de Jong

Faculty of Social and Behavioural Sciences
Programme group:

Visiting address
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Room number: D8.24
Postal address
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contact details
  • Profile

    Loes de Jong works as an assistant professor at the University of Amsterdam. She combines research at the Research Institute of Child Development and Education (RICDE) with teacher training at the Interfacultary Teacher Training Programmes (ILO). Her research interests are teacher professional learning and collaboration, professional learning communities (PLCs), and organizational learning. Currently she is involved in research on the sustainable development of PLCs in secondary education, teacher design teams on language-oriented content teaching in secondary education, and professional development and tensions of higher education teachers.

  • Publications

    2022

    2021

    • Admiraal, W., Schenke, W., De Jong, L., Emmelot, Y., & Sligte, H. (2021). Schools as professional learning communities: what can schools do to support professional development of their teachers? Professional Development in Education, 47(4), 684-698. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1665573 [details]
    • de Jong, L., Wilderjans, T., Meirink, J., Schenke, W., Sligte, H., & Admiraal, W. (2021). Teachers' perceptions of their schools changing toward professional learning communities. Journal of Professional Capital and Community, 6(4), 336-353. https://doi.org/10.1108/JPCC-07-2020-0051 [details]

    2019

    • de Jong, L., Meirink, J., & Admiraal, W. (2019). School-based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts. Teaching and Teacher Education, 86, Article 102925. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102925

    2022

    2023

    2022

    2021

    • Admiraal, W., Schenke, W., de Jong, L., & Sligte, H. (2021). De school als professionele leergemeenschap: Interventies om professioneel leren te bevorderen. In R. Poell, & J. Kessels (Eds.), Handboek Human Resource Development: Organiseren van het leren (3e ed., pp. 365-380). LannooCampus. [details]
    • Hubers, M., Endedijk, M., Schipper, T., de Jong, L., & Corporaal, S. (2021). Learning communities: Het vormgeven en evalueren van een kansrijke vorm voor een leven lang ontwikkelen. In R. Poell, & J. Kessels (Eds.), Handboek Human Resource Development: Organiseren van het leren (3e ed., pp. 333-345). LannooCampus. [details]

    2020

    • Admiraal, W. F., de Jong, L., Schenke, W., & Sligte, H. W. (2020). De school als professionele leergemeenschap. In A. Ros, F. Geijsel, J. Dengerink, & B. de Wit (Eds.), Leraar: een professie met perspectief 3 (pp. 37-46). Ten Brink Uitgevers.

    2022

    • de Jong, L., Schenke, W., Vaessen, A., van der Lee, L., Sligte, H., & Admiraal, W. F. (2022). Strategies and processes that support the sustainable development of secondary schools as professional learning communities. Paper presented at European Conference on Educational Research (ECER 2022), Yerevan, Yerevan, Armenia.
    • de Jong, L., Vaessen, A., Schenke, W., van der Lee, L., Sligte, H. W., & Admiraal, W. F. (2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Paper presented at Onderwijs Research Dagen, Hasselt, Belgium.

    2021

    • de Jong, L., Wilderjans, T. F., Meirink, J., Schenke, W., Sligte, H., & Admiraal, W. F. (2021). Teachers’ perceptions of their schools changing toward professional learning communities. Paper presented at People Management in Education, Utrecht, Netherlands.

    Prize / grant

    • de Jong, L., Schenke, W., Sligte, H. & Admiraal, W. F. (2023). Best Paper Award.

    Talk / presentation

    • de Jong, L. (speaker) & van Drie, J. (speaker) (14-12-2023). Samen werken aan taal in de vakken, Implementatieconferentie Taalunie, Hoeven.
    • de Jong, L. (speaker) (24-3-2023). Workshop de school als professionele leergemeenschap en de rol van schoolpsychologen, Schoolpsychologencongres 2023.
    • van Rijswijk, M. (speaker), de Jong, L. (speaker) & Zweeris, K. (speaker) (13-3-2023). Van onderzoeker naar beginnende lerarenopleider: professionele ontwikkeling en verschillende actoren, VELON congres, Zwolle.
    • de Jong, L. (speaker) (7-12-2022). Samen kennis creëren, delen en benutten: Inzichten uit onderzoek naar professionele leergemeenschappen en inspiratie voor de praktijk, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA).
    • Schenke, W. (speaker), de Jong, L. (speaker) & Vaessen, A. (speaker) (30-6-2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap, Werkconferentie Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap, Vleuten.
    • de Jong, L. (speaker) & Sligte, H. (speaker) (23-3-2022). Samen kennis delen, benutten en creëren: Inzichten uit onderzoek naar professionele leergemeenschappen en inspiratie voor de praktijk, de Kring Andragologie.

    Others

    • de Jong, L. (organiser) & Vaessen, A. (organiser) (23-11-2022). Workshop 'Samen leren: starten met een Professionele Leergemeenschap (PLG)' tijdens het VO-congres (organising a conference, workshop, ...).

    2020

    • de Jong, L. (2020). Teacher professional learning and collaboration in secondary schools.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Ancillary activities
    No ancillary activities