For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Dr. S.A.F. (Sander) van Maas

Faculty of Humanities
Capaciteitsgroep Muziekwetenschap
Photographer: Gerda Brillenburg Wurth

Visiting address
  • Nieuwe Doelenstraat 16-18
Postal address
  • Postbus 93058
    1090 BB Amsterdam
  • Profile

    Sander van Maas

    Sander van Maas is Assistant Professor of Musicology at the University of Amsterdam and Senior Lecturer at the Conservatorium van Amsterdam's Jazz Deparment. He held positions at Utrecht University (Endowed Full Professor of Contemporary Dutch Composed Music), and Codarts University for the Arts in Rotterdam. In 2010–2011 he was Visiting Associate Professor of Musicology at Boston University and visiting scholar at Harvard University. He authored The Reinvention of Religious Music: Olivier Messiaen’s Breakthrough toward the Beyond (with Fordham University Press, New York, 2009) and edited several volumes including Thresholds of Listening: Sound, Technics, Space (Fordham UP, 2015) and Contemporary Music and Spirituality (Routledge, 2016, with Robert Sholl). He is also a cultural adviser, currently working for the Dutch Council for Culture and the Konrad Boehmer Foundation for musical innovation. 

    364 pp.

    Robert Sholl and Sander van Maas (eds.), Contemporary Music and Spirituality (Farnham: Ashgate, 2016).

    This volume provides a detailed exploration of the recent and current state of contemporary spiritual music in its religious, musical, cultural and conceptual-philosophical aspects. The contributors provide a new critical lens through which it is possible to see the music and thought of Cage, Ligeti, Messiaen, Stockhausen as spiritual music. The book surrounds these composers with studies of and by other composers directly associated with the idea of spiritual music (Harvey, Gubaidulina, MacMillan, Pärt, Pott, and Tavener), and others (Adams, Birtwistle, Ton de Leeuw, Ferneyhough, Ustvolskaya, and Vivier) who have created original engagements with the idea of spirituality.

    Codarts, 2016 (389 pp.)

    Speelruimte: Voor klassieke muziek in de 21st eeuw is the final result of a research project on the future of classical music at Codarts University for the Arts in Rotterdam. With Micha Hamel, Dirk van Weelden and Arlon Luijten. "Als ondergrond van het onderzoek diende de idee van de overgang van een representatiecultuur naar een presentiecultuur. Zijn boek Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw is het verslag van alle onderzoeksprojecten die in het kader van het lectoraat zijn uitgevoerd, aangevuld met essays die ingaan op meer theoretische en filosofische kwesties. Het boek heeft drie medeauteurs: Sander van Maas, Dirk van Weelden en Arlon Luijten, en richt zich op eenieder die actief is in de klassiekemuziekpraktijk: van opleider tot musicus en componist, van programmeur tot zaal- en orkestdirecteur." 

    Konrad Boehmer's memoirs (festive first edition, May 24, 2015). 100 pages

    Naar Keulen: Een selectie uit Konrad Boehmers memoires / Nach Köln: Eine Auswahl aus Konrad Boehmers Memoiren (bilingual edition).

     

    Edited by Sander van Maas and Kees Tazelaar. Amsterdam: Konrad Boehmer Foundation, 2015.

     

    Konrad Boehmer (1941-2014) over zijn tijd in Darmstadt, Stockhausen en in de Vaucluse. Een postume, ongecensureerde selectie uit zijn memoires. / Konrad Boehmer (1941-2014) über seine Zeit in Darmstadt, Stockhausen und seine Zeit in der Vaucluse. Eine posthume unzensurierte Auswahl aus seinen Memoiren.

    Forthcoming with Fordham UP (New York, 2015). 320 pages

    Thresholds of Listening intervenes into an extraordinarily wide range of subjects, from masochism and torture at one extreme to Cage and Kafka at the other. Chapters zoom by at high speed, covering enormous ground and wrestling on all fronts with music’s potential value as a transformative biopolitical praxis. The level of scholarship is excellent and van Maas’s cast of contributors includes stellar names alongside emerging scholars. This is less a book about listening to music than a virtuosic inquiry into the relationships between listening, hearing, sound, space and an investigation of the limits of the human body.”—Anthony Gritten, Royal Academy of Music

    Audience empowerment project report (March, 2015). 82 pages

    Final report of an embedded research project on listening devices for use by concert goers during concert performances. Conducted in 2014-2015 with the Royal Concertgebouw in Amsterdam. Presented: March 2015 (82 pp.). 

    Wat is een Luisteraar? Reflectie, interpellatie en dorsaliteit in hedendaagse muziek (Inaugurele rede, Universiteit Utrecht, 2009).

    Inaugurele rede als profileringshoogleraar in hedendaagse Nederlandse gecomponeerde muziek (vanwege Buma/Stemra), Universiteit Utrecht, november 2009.

    Fordham University Press (New York, 2009). 242 pages

    "If the idea that religious music is a thing of the past helps you sleep better, Sander van Maas' provocative book [The Reinvention of Religious Music] should wake you up. Did you ever think that an ear could be circumcised? From the Bible to Messiaen and Derrida, he radically rethinks the relationships between ear and flesh."—Peter Szendy, Université de Paris X Nanterre

    A philosophical account of music-religion relationships in Messiaen (2003). 364 pages

    Sander van Maas, Doorbraak en Idolatrie: Olivier Messiaen en het geloof in muziek (Delft: Eburon, 2003). 

     

    Bestaat er in onze 'seculiere' tijd nog zoiets als religieuze muziek? Wat betekent het, wanneer een hedendaagse componist spreekt over het religieuze karakter van zijn werk? Aan de hand van een bespiegeling over de relatie tussen muziek en religie, wordt onderzocht hoe de muziek van de Franse componist Olivier Messiaen (1908-1992) in onze tijd begrepen kan worden als een religieuze muziek.

    Festschrift for Professor of Musicology Rokus de Groot (UvA, 2012). 305 pages

    Sander van Maas, Carolien Hulshof, and Paulien Oldenhave (eds.), Liber plurium vocum, for Rokus de Groot (Amsterdam University, 2012).

  • Publications

    A report made in Pure. Prepared by: Sander van Maas (s.a.f.vanmaas@uva.nl), 25/09/18 8:42

    Research outputs

    Listing of Research outputs

    2018

    van Maas, S.A.F. "Leaving and Re-Entering: Punctuating Einstein on the Beach". and Novak, J. Richardson, J. (ed.). Einstein on the Beach: Opera beyond Drama .Ashgate interdisciplinary studies in opera. Routledge. 2018.

     

    van Maas, S.A.F."Opening the Audiobook". Contemporary Literature. 2018, 70(3). 337-356.

     

    van Maas, S.A.F. "The Lure of Bureaucracy: On the Musical Politics of Konrad Boehmer". Borio, Gianmario (editors). Finding Democracy in Music.Musical Cultures of the Twentieth Century Series . Routledge. 2018.

     

    van Maas, S.A.F. "The Sovereign Ear: Handel's Water Music and Aural Historiography". Hellemans, Babette (editors). Degree Zero of Sound and Image : Notions of Absence, Presence and Change between c. 1000-1700.Amsterdam U.P.2018.

     

    2017

    Sholl, R. and S. van Maas, editors. Contemporary music and spiritualityLondon: Routledge. 2017.

     

    van Maas, S. "Pärt and the Experience of the Neutral". Dolp, L. (editors). Arvo Pärt's White Light: Media, Culture, Politics.Cambridge University Press. 2017. 74-96. Available: 10.1017/9781316863459.004

     

    2016

    Hamel, M. et al. Speelruimte: Voor klassieke muziek in de 21ste eeuwRotterdam: Codarts, Hogeschool vd Kunsten. 2016.

     

    van Maas, S. "The Curvatures of Salvation: Messiaen, Stockhausen, and Adams". and Sholl, R. van Maas, S. (ed.). Contemporary Music and Spirituality.New York: Routledge. 2016. 258-274.

     

    2015

    van Maas, S.A.F. Concert 3.0: Strategieën voor het ConcertgebouwASCA Press. 2015.

     

    van Maas, S.A.F. and Kees Tazelaar, editors. Konrad Boehmer, Nach Köln: Eine Auswahl aus Konrad Boehmers Memoiren / Naar Keulen: Een selectie uit Konrad Boehmers memoiresKonrad Boehmer Foundation. 2015.

     

    van Maas, S.A.F. "Scenes of Inner Devastation: Interpellation, Finite and Infinite". van Maas, Sander (editors). Thresholds of Listening: Sound, Technics, Media.Fordham University Press. 2015.

     

    van Maas, S.A.F., editors. Thresholds of Listening: Sound, Technics, SpaceFordham University Press. 2015.

     

    2014

    van Maas, S.A.F. "Licht in de concertzaal". Het beste idee van 2014 .Uitgeverij De Wereld. 2014.

     

    van Maas, S.A.F."Rastlose Suche". Musik-Texte. 2014. (143).

     

    2013

    van Maas, S.A.F. "Late Style Messiaen"., Hellemans, Babette Otten, Willemien Pranger, Burcht (ed.). On Religion and Modernity .Fordham University Press. 2013.

     

    van Maas, S.A.F. "Messiaen, Deleuze and the Birds of Proclamation". and Clark, Andrew Chapin, Keith (ed.). Speaking of Music .2013.

     

    2012

    van Maas, S.A.F., editors. Liber plurium vocum: Voor Rokus de Groot ASCA. 2012.

     

    2011

    van Maas, S.A.F."De oplossing van de hedendaagse muziek". Dutch Journal of Music Theory. 2011.

     

    van Maas, S.A.F. "De vondst, de componist en de luisteraar". Hamburg, Jeff (editors). 100 Jaar Genootschap Nederlandse Componisten, 1911-2011.Walburg Press. 2011.

     

    van Maas, S.A.F."Dorsal Monuments: Messiaen, Sellars and Saint Francis". Opera Quarterly. 2011. 27(4).

     

    van Maas, S.A.F. "Messiaen’s Saint François d’Assise (Hermann Nitsch, dir.)". Saint François d'Assise .Bayerische Staatsoper. 2011.

     

    van Maas, S.A.F."'t Kan verkeren, met Karel Goeyvaerts". Ons Erfdeel. 2011.

     

    2010

    van Maas, S.A.F. "Kaija Saariaho's Oltra Mar: Een muziek zonder kust". Kaija Saariaho's Oltra Mar: Een muziek zonder kust.Opera Ballet Vlaanderen. 2010.

     

    van Maas, S.A.F. "Lyrical Bodies: Music and the Extension of the Soul". Kavanaugh, Leslie (editors). Chrono-Topologies .Rodopi. 2010.

     

    van Maas, S.A.F. "Messiaen's Saintly Naïveté". Shenton, Andrew (editors). Messiaen the Theologian.Aldershot: Ashgate. 2010.

     

    van Maas, S.A.F."Pop and Polytheism". Journal of the Indian Musicological Society. 2010.

     

    van Maas, S.A.F. "Saariaho's werelden". Kaija Saariaho: Emilie .De Nederlandse Opera. 2010.

     

    2009

    van Maas, S.A.F."Luisteren in tegenwoordige tijd". De Revisor. 2009. (4-5).

     

    van Maas, S.A.F. The Reinvention of Religion: Olivier Messiaen's Breakthrough toward the BeyondFordham University Press. 2009.

     

    van Maas, S.A.F. Wat is een luisteraar? Reflectie, interpellatie en dorsaliteit in hedendaagse muziek Utrecht university. 2009.

     

    2008

    van Maas, S."De schoonheid van de affirmatie". BLIND : Interdisciplinair Tijdschrift. 2008. 14.

     

    van Maas, S.A.F."De syncope van Odysseus". De Gids. 2008. (6-7).

     

    van Maas, S.A.F. "Intimate Exteriorities: Inventing Religion through Music". de Vries, Hent (editors). Religion: Beyond the Concept.Fordham University Press. 2008.

     

    van Maas, S.A.F."Unfolding the Pocket, Neutralizing the Lyrical: Contrabass Guitarist Anthony Jackson and the Aesthetics of Modernism". Dutch Journal of Music Theory. 2008.

     

    2007

    van Maas, S.A.F. "Forms of Love: Messiaen’s Aesthetics of Éblouissement". Sholl, Robert (editors). Messiaen Studies.Cambridge University Press. 2007.

     

    van Maas, S.A.F. "Klanklichaam". and van de Vall, Renée Oosterling, Henk (ed.). Intermediale Reflecties.DAF Cahiers. 2007.

     

    van Maas, S.A.F."Muziek in een multimediaal tijdperk". Science Guide. 2007.

     

    van Maas, S.A.F. "Profound Obscenities". Heringa/Van Kalsbeek: Controlled Accidents.Smart Project Space/Idea Books. 2007.

     

    van Maas, S.A.F. "Sacred Music in Theory". and de Groot, Rokus van der Schoot, Albert (ed.). Redefining Musical Identities .Veenman Press. 2007.

     

    2005

    van Maas, S.A.F. "Muziek, tijd en oneindigheid". and Heijerman, Erik van der Schoot, Albert (ed.). Welke taal spreekt de muziek? Muziekfilosofische beschouwingen .Uitgeverij Damon. 2005.

     

    van Maas, S.A.F. "The Thing Like Us: A Topology of Ultra-Low Frequencies". ICMC 2005 .2005.

     

    2004

    van Maas, S.A.F."On preferring Mozart". International Journal of Philosophy and Theology. 2004. 65(1).

     

    van Maas, S.A.F."Radicale Musicologie". Dutch Journal of Music Theory. 2004.

     

    van Maas, S.A.F."Religion After Metaphysics". Ars disputandi: the online journal for philosophy of religion. 2004. 4(1).

     

    2003

    van Maas, S.A.F. Doorbraak en Idolatrie: Olivier Messiaen en het geloof in muziekUitgeverij Eburon. 2003.

     

    van Maas, S.A.F. "Op wegsterven na dood: Over de quasi-theologische esthetica van live electronische muziek". Jaarboek voor Esthetica .2003.

     

    2002

    van Maas, S.A.F."Amongst Others". Dutch Journal of Music Theory. 2002. 7(4).

     

    van Maas, S.A.F. Doorbraak en idolatrie. Olivier Messiaen en het geloof in muziekAmsterdam: ASCA. 2002.

     

    2001

    van Maas, S.A.F. "Reception of Aquinas in the Music of Messiaen"., van Geest , Paul Goris, Harm Leget, Carlo (ed.). Aquias as Authority.Peeters Press. 2001.

     

    2000

    Bekkenkamp, J.J. et al. Missing Links, Arts, Religion and RealityInterdiziplinäre Forschungen zu Religion, Wissenschaft und; 1. Münster/Hamburg/London: Heyendaal Institut - Lit Verlag. 2000.

     

    1999

    van Maas, S.A.F."Het geloof in de muziek". Dutch Journal of Music Theory. 1999. 4(2).

     

    van Maas, S.A.F."Het geloof in muziek". Dutch Journal of Music Theory. 1999, 4(2). 60-65.

     

    van Maas, S.A.F. "Over het trouwste lid van de schola"., Maessen, G. van der Lof, R. Zijlstra, M. (ed.). Laudate pueri Dominum.Amsterdam: Stichting Caspar Amsterdam. 1999. 45-52.

     

    van Maas, S.A.F."The Nature of Messiaens Birdsong". ASCA Nieuwsbrief. 1999, 117-120.

     

    The above report is produced using the following setup
    Ordered by: Publication date

  • Ancillary activities
    • No ancillary activities