Zilva van Rossum_studentvoorlichter

Biologie: meer dan planten alleen

Als ik vertel dat ik biologie studeer, denken mensen wel eens dat het een ander woord is voor plantenkunde. Maar biologie is zo veel meer dan planten alleen! Liefde voor de groene natuur en planten wordt wel gedeeld onder veel biologen, maar de studie gaat niet alleen maar daarover. Ook microbiologie, DNA, dieren, dier-plant-omgevingsinteractie en evolutie worden uitvoerig behandeld. Planten zijn leuk - hoe meer je er over leert, hoe leuker ze worden -, maar er is nog heel veel meer.

Heel onderzoekend

Bij Biologie leer je naast theorie heel veel door te doen in de praktijk, zoals labwerk en veldwerk. De studie is heel onderzoekend ingesteld, dus als je het leuk vindt zelf dingen te bedenken, te ontdekken en uit te zoeken is deze studie zeker iets voor jou. Daarnaast zijn we buiten de colleges om veel buiten, in Artis of in natuurgebieden in Nederland. Liefde voor natuur en buiten zijn is fijn als je biologie studeert, zeker als het weer eventjes niet mee zit. Daarnaast vergt de studie een hoge inzet, dus je moet niet vies zijn van hard werken, maar die inzet is het meer dan waard.

Intensief eerste jaar

Het eerste jaar van de bachelor is heel intensief. Omdat we veel op het lab staan en daarnaast ook theorie, onderzoeksvaardigheden en statistiek (aan)leren, zijn we veel op de universiteit. Ik was veel meer uren met mijn studie bezig in vergelijking met wat ik om me heen hoorde van studenten van andere studies. Het is dus wel belangrijk dat je de studie echt leuk vindt en gemotiveerd bent om deze inzet te leveren.

Na de studie

Na mijn bachelor Biologie wil ik denk ik iets doen met onderzoek en beleid. Ik vind het belangrijk dat beleid in de praktijk kan brengen wat wetenschappelijk onderzocht is. Het lijkt me daarom leuk om een master in Forest and Nature Conservation of International Land and Watermanagement te doen. Maar ik vind ook wetenschapsjournalistiek een interessante richting omdat je dan wetenschap inzichtelijk kan maken voor een breder publiek dan wetenschappers alleen.