For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
NL
Bachelor Communicatiewetenschap

"Bij ICW leer je modellen en theorieën die je helpen om de rol van media in de samenleving beter te begrijpen"

Richard van der Wurff, docent Inleiding Communicatiewetenschap

Wurff - R - J - W - van - der

Waar gaat het vak Inleiding in de Communicatiewetenschap over? 

Media spelen een cruciale rol in onze samenleving. Dat is de centrale stelling die we vanuit verschillende invalshoeken onderzoeken in de Inleiding Communicatiewetenschap.

Wij maken allemaal veelvuldig gebruik van media. Uit onderzoek weten we dat een gemiddelde Nederlander zo'n drie uur per dag televisie kijkt. Voeg daar de tijd aan toe dat we van internet en sociale media gebruik maken, misschien een boek of de krant lezen, en met reclame worden geconfronteerd. Dat is bij elkaar nogal wat. In ICW bespreken we communicatiewetenschappelijke theorieën die ons helpen te begrijpen wat de oorzaken en gevolgen van dat mediagebruik zijn.

Waarom gebruiken mensen media? Met welk doel? Hebben de (soms hele stereotype) beelden die we elke dag via de televisie zien, gevolgen voor hoe wij zelf in de wereld staan? Wie bepaalt eigenlijk wat we op televisie zien, en wat in het nieuws komt? Beïnvloeden kranten en nieuwssites wat we bij verkiezingen stemmen? Kunnen we ons aan de invloed van reclame onttrekken? Wat betekent het eigenlijk voor onze samenleving dat de media steeds belangrijker worden? Op dit soort vragen proberen we een antwoord te krijgen. Daarbij bespreken we onderzoek, en doen ook zelf kleine onderzoekjes. Bijvoorbeeld door aan mensen in je omgeving te vragen of ze er bewust voor kiezen een televisieprogramma te bekijken. En door na te gaan, welke onderwerpen wel en welke niet het nieuws halen.

Hoe krijg je les hierin? 

Elke week bespreken we een nieuw thema. We beginnen met een hoorcollege waarin we aan de hand van voorbeelden een thema en belangrijke relevante theorieën uiteenzetten. Dan maak je individueel en in kleine groepjes opdrachten om je die stof eigen te maken. Die opdrachten bespreken we in twee werkgroepen. Alles bij elkaar heb je zo'n 6 uur per week les, en besteed je nog zo'n 14 uur per week aan het lezen van literatuur, het maken van opdrachten en het voorbereiden van korte presentaties. 

Van wie krijg je les?

Mijn naam is Richard van der Wurff. Samen met een groot aantal collega's geef ik dit vak. We hebben allemaal zo onze eigen voorkeuren voor onderwerpen. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar nieuwsmedia. Vertellen die ons nu op een goede en evenwichtige manier welke belangrijke thema's er spelen in de samenleving? Helaas blijkt dat lang niet altijd het geval te zijn. Het vak ICW helpt je om te begrijpen waarom dat is. In vervolgvakken, zoals de Domeinmodule Politieke Communicatie, werken we dat verder uit. We gaan dan dieper in op de actoren en krachten die de inhoud van het nieuws bepalen. Natuurlijk bespreken we dan ook mogelijkheden om die processen bij te sturen. In een andere module, Medialandschap,  komen de verschillende beroepsperspectieven naar voren, zoals communicatie-adviseur, persvoorlichter, mediastrateeg, of onderzoeker. Alumni vertellen dan over hun studie- en loopbaanervaringen. Zij vertellen regelmatig dat de modellen en theorieën die zij bij ICW hebben geleerd, hen helpen om hun werkzaamheden, efficiënt, systematisch en met kennis van zaken te verrichten. Ik hoop dat dat ook voor jou zal gelden.