For best experience please turn on javascript and use a modern browser!

Wil je weten wat studenten en docenten vertellen over deze opleiding? Bekijk dan de video en lees de verhalen hieronder. Ontdek verder wat studievereniging Mercurius doet.

Studenten van Communicatiewetenschap

 

Mike Sivolap
Michael Sivolap

Michael Sivolap, Bachelorstudent Communication Science

Michael is onlangs geinterviewd, onder andere over de reden dat hij voor deze bachelor heeft gekozen. Hieronder lees je een stukje van het interview:

'Het is natuurlijk leuk om te zeggen dat mijn universiteit het best staat aangeschreven als het om communicatie gaat. Daar zocht ik naar, maar dat was niet de belangrijkste reden dat ik voor de UvA heb gekozen. De stad Amsterdam en het programma zelf trokken me het meest aan. Een van de andere redenen was dat ik de toelatingsprocedure van de UvA erg prettig vond. Het is hier niet zo vreselijk competitief als je een bachelor wilt gaan doen. De aanpak is eerder: als je voldoet aan de toelatingseisen ben je welkom en willen we je hier hebben. Dus verhuisde ik hier naartoe om een hele bachelor te gaan doen.

De rest van het interview vind je hier.

College of Communication
Adriaan Borst

Adriaan Borst, student Communicatiewetenschap

Ik ben Adriaan Borst, 21 jaar en zit in het eerste jaar van de bachelor Communicatiewetenschap. Voordat ik hieraan ben begonnen heb ik een jaar Economie & Bedrijfskunde gestudeerd. Deze studie interesseerde mij niet genoeg en ik ben daarom diverse open- en meeloopdagen van andere studies gaan bezoeken, waarna ik heb besloten om Communicatiewetenschap te gaan studeren.
Waarom ik voor Communicatiewetenschap heb gekozen? Ten eerste heb ik het altijd heel interessant gevonden hoe de media en de samenleving met elkaar verbonden zijn. Alles wat door bedrijven, overheden en mensen naar buiten wordt gebracht kan door de media worden overgenomen en worden vertaald naar de samenleving. Andersom kunnen de dingen die in de media worden besproken ook weer invloed hebben op de publieke opinie en de beleidsvoering van overheden en bedrijven. Met de integratie van sociale media in het dagelijkse leven van veel mensen is het daarom interessant om te zien hoe bedrijven en overheden omgaan met deze veranderende samenleving. Daarnaast lijkt het mij leuk om later in de marketingwereld te werken en daar biedt Communicatiewetenschap een goede basis voor.
Los van de onderwerpen bevalt het mij ook heel erg dat Communicatiewetenschap aan de UvA echt een sociale studie is. Het is heel gemakkelijk om nieuwe vrienden te maken en met mensen samen te werken. Daarbij zijn de leraren heel benaderbaar en heel fijn in de omgang wat zorgt voor een prettige leeromgeving.
De overstap van de middelbare school naar de universiteit vond ik groot aangezien er een grote mate van zelfstandigheid en discipline verwacht wordt. Dit ervoer ik echter alleen bij mijn vorige opleiding. Bij Communicatiewetenschap wordt uiteraard ook zelfstandigheid en discipline van je verwacht, maar hier krijg je veel begeleiding en door de verplichte werkgroepen word je ook echt gestimuleerd om je werk bij te houden. De studie ervaar ik niet als moeilijk, maar je moet wel echt je werk bijhouden anders haal je de vakken niet, vandaar dat ik de verplichte werkgroepen als prettig ervaar.
Bij de studie hoort ook de studievereniging Mercurius. Hier kan je terecht voor praktische zaken, zoals korting op je studieboeken, maar ook voor sociale activiteiten zoals weekendjes weg, borrels, feesten en studiereizen. Ook worden door Mercurius diverse bedrijfsbezoeken en bedrijfsevenementen georganiseerd, wat niet alleen leuk en leerzaam is, maar ook goed voor het bouwen van een netwerk voor als je later een stageplek of een baan gaat zoeken.
Kortom, Communicatiewetenschap aan de UvA is een studie dat zich bezig houdt met o.a. de verhouding tussen de media en de samenleving (en alles wat hiermee samenhangt zoals apps, televisieprogramma’s, games e.d.) en persuasieve communicatie (marketing), maar tegelijk een studie waarbij je veel sociale vaardigheden leert (doordat je veel moet samenwerken en moet presenteren) en genoeg ruimte biedt om naast je studie actief bezig te zijn (zoals bij Mercurius).

Studenten Communicatiewetenschap in beeld (video)

Loading video..

Medewerkers van Communicatiewetenschap

 

College of Communication_Meet the People_Martine van Selm
Prof. dr. Martine van Selm

Prof. dr. Martine Van Selm, Directeur van het College of Communication, Professor in Communicatiewetenschap

Wat Communicatiewetenschap te bieden heeft
Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam is een maatschappij- en gedrag gericht wetenschappelijk programma met als doel het bestuderen van de productie, content, ontvangst en effecten van publieke communicatie. We streven ernaar om studenten op te leiden tot goed gekwalificeerde communicatiewetenschap professionals die hun weg kunnen vinden in een geglobaliseerde en professionele context. Het programma heeft een brede oriëntatie en een internationale focus, met vier hoofddomeinen als pijlers: Corporate Communicatie, Entertainment Communicatie, Persuasieve Communicatie en Politieke Communicatie en Journalistiek.
Het is ons doel om studenten te trainen in het analyseren en begrijpen van communicatieprocessen,  en we richten ons ook op de manier waarop media hun functie vervullen binnen verscheidene domeinen in de samenleving. Er wordt speciaal aandacht besteed aan het onderzoeken van deze processen door middel van empirisch-analytische onderzoeksmethoden. Daarom wordt er in een aanzienlijk deel van het programma gewerkt met kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden.

Een structuur die kennis verdiept en interesses tegemoet komt
De eerste anderhalf jaar van het studieprogramma heeft een vast programma. In deze fase introduceren we de studie aan studenten door middel van het aanbieden van vakken over theorieën en methodes uit alle vier de domeinen van communicatie. In de tweede anderhalf jaar hebben studenten de optie om hun studie te personaliseren op basis van hun interesses en toekomstplannen. Studenten kunnen kiezen uit een brede selectie keuzevakken in het binnen- en buitenland, een minor binnen Communicatiewetenschap of binnen een andere discipline,  en een stage (in het buitenland).

Waarom Communicatiewetenschap?
Het behalen van een academisch bachelordiploma in Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam opent een wereld van mogelijkheden. Het programma voorziet studenten van vaardigheden en competenties die aansluiten bij de arbeidsmarkt: het analytisch en systematisch benaderen van problemen en ingewikkelde situaties, creatief omgaan met uitdagingen, en zelfstandig werken. Daarnaast kun je met een afgeronde Bachelor een Master in Communicatiewetenschap volgen. De primaire kwalificaties waar wij ons daarom ook op richten zijn: het begrijpen van de communicatiebranche, kennis opdoen in onderzoeksmethoden, en het aanleren van probleemoplossende vaardigheden. Communicatiewetenschap aan de UvA heeft een excellente reputatie als behorend tot de top 10 beste programma’s wereldwijd. Het programma stond op nummer 1 wereldwijd in de QS World University Rankings by Subject van 2019.

Meer over Martine Selm

Meer over de 2019 QS World University Rankings by Subject.

Meer over Communicatiewetenschap (Youtube Video)

College of Communication_Meet the People_Jeroen Lemmens
Dr. Jeroen Lemmens

Dr. Jeroen Lemmens, Docent in Entertainment Communicatie

Entertainment Communicatie: wat kun je verwachten?
Entertainment Communicatie onderzoekt zowel het proces van selectie en gebruik van entertainment, als de effecten van dit proces op individuen en de samenleving. Het vak focust op communicatie via gemedieerde vormen van entertainment: films, tv series, video games, online video’s en muziek. Daarnaast onderzoeken we elementen die we kunnen toepassen om een bepaald effect teweeg te brengen bij het publiek. Met behulp van theoretische en praktische middelen zullen studenten wetenschappelijke kennis opdoen over content die een specifiek publiek aanspreekt en succesvolle shows teweegbrengt. Bijvoorbeeld: het gebruik van geweld in tv series zoals Game of Thrones is een veelvoorkomend verschijnsel, maar kan de blootstelling aan deze content de kijker op een bepaalde manier beïnvloeden?

De toekomst van Entertainment Communicatie
Entertainment loopt voorop in veel technologische ontwikkelingen. Een voorbeeld is de ontwikkeling van virtual reality dat begon als een vorm van entertainment (games). Uiteindelijk ontwikkelde dit zich door tot een gesimuleerde wereld die ook toegepast kon worden buiten games, bij bijvoorbeeld het genezen van angst voor spinnen of hoogtevrees. Entertainment is geïntegreerd in onze alledaagse cultuur, en alle vier de andere communicatiedomeinen maken gebruik van entertainment succesfactoren: nieuwsmedia, bedrijven, adverteerders en overheidsinstituties. Het uiteindelijke doel van het gebruik van entertainment is het versterken en verbeteren van de aantrekkelijkheid en effectiviteit van een bericht. Door te focussen op de psychologische aspecten van media biedt het vak studenten de vaardigheden om te werken bij grote mediabedrijven, aangezien bedrijven steeds meer op zoek zijn naar kennis over de voorkeuren van individuen.

Motivatie en uitdagingen
Sommige studenten onderschatten entertainment als onderwerp: soms wordt het gezien als een gedachteloos vak dat je voor je plezier leert. Echter, het is een levendige industrie met duidelijke doelen, en het maakt veel gebruik van wetenschappelijke kennis om deze doelen te bereiken. Deze krachtige elementen van entertainment kunnen gebruikt worden om sterkere en effectievere berichten te creëren om verschillende types gebruikers te motiveren. Interactie met studenten is één van de meest motiverende aspecten van mijn werk; enthousiasme om meer te leren over een onderwerp draagt bij aan interessante debatten in de collegezaal. Deze betrokkenheid en dit enthousiasme creëert een ervaring waar zowel docenten als studenten van kunnen genieten, met name als er ideeën en verschillende perspectieven worden uitgewisseld tijdens de colleges.

Meer over Jeroen Lemmens

College of Communication_Meet the People_Rosanne Eijsink
Rosanne Eijsink

Rosanne Eijsink. Office manager College of Communication, Coordinator Tutoraat

Tutoraat
Tutoraat is het academische vaardigheden vak van de Nederlandse track. In het eerste semester ligt de focus op het verbeteren van de studievaardigheden van eerstejaarsstudenten. Onderwerpen die aan bod komen zijn: examenvoorbereiding, academisch schrijven en vakaanmelding. We focussen ook op de knelpunten die studenten tegen kunnen komen, en helpen hen met deze uitdagingen om te gaan door middel van reflectie. In het tweede semester ligt de nadruk op professionele ontwikkeling, carrière-oriëntatie vaardigheden en studiemogelijkheden. Studenten krijgen dan meer informatie over hoe ze hun studieprogramma kunnen personaliseren in het tweede en derde jaar van de bachelor. Sommige studenten voelen zich overdonderd door de verschillende keuzes die ze moeten maken tijdens hun bachelor. Dan helpt het tutoraat ze met deze moeilijkheden om te gaan, en ze te begeleiden in hun leerproces. Mijn advies voor studenten is om te focussen op time management en reflectie. Maar… vergeet niet om te genieten van het studentenleven in Amsterdam!

Plezierige werkomgeving
Ik ben in 2011 begonnen bij Communicatiewetenschap, en  heb het altijd naar mijn zin gehad. Als office manager van het College of Communication werk ik met een geweldig team van ondersteunend personeel (en soms docenten). Als tutor krijg ik de kans om samen te werken met verschillende groepen studenten en dat vergt het gebruik van diverse technieken. Dit geeft mij de mogelijkheid om mijn eigen professionele vaardigheden, zoals educatieve en begeleidende vaardigheden, uit te dagen en te verbeteren.

Meer over Rosanne Eijsink

Meer over Tutoraat

College of Communication_Meet the People_Jelle Boumans
Jelle Boumans

 Jelle Boumans, Assistent professor Corporate Communicatie

Corporate Communicatie: het bestuderen van een dynamische omgeving
Bij Corporate Communicatie bestudeer je vormen van communicatie die organisaties gebruiken voor verschillende aandeelhouders, waaronder medewerkers, consumenten, overheidsinstituties, en media. Vanwege mijn achtergrond in Politieke Communicatie en Journalistiek heb ik een persoonlijke interesse ontwikkeld in de relatie tussen organisaties en media, in het bijzonder tussen bedrijven en nieuwsmedia. Het vak Corporate Communicatie helpt studenten te begrijpen hoe en onder welke omstandigheden organisaties in het nieuws worden vertegenwoordigd. Daarnaast onderzoekt het de invloed van bedrijven op dit proces, en de effecten van media-aandacht op zowel de reputatie als de legitimiteit van een organisatie. Het feit dat deze processen zo dynamisch zijn en zich continu ontwikkelen maakt dit vak zo interessant: denk aan de invloed van sociale media of de veranderende normen voor de sociale verantwoordelijkheid van een organisatie. Het is geweldig om deze issues te bespreken met studenten.

Kritisch denken en humor als middelen bij het lesgeven
Het begint allemaal met engagement, het ontwikkelen van een band met studenten; je moet ervoor zorgen dat ze zich comfortabel voelen en dat de sfeer veilig genoeg aanvoelt om vragen te kunnen stellen. Het is van het grootste belang om kritische debatten te stimuleren tijdens colleges en om studenten te motiveren om kritisch te denken over problemen. Ik geloof dat het gebruik van humor tijdens colleges goed werkt bij het betrekken van studenten en het creëren van een goede sfeer. Deze methoden sluiten aan bij het jonge, dynamische en gemotiveerde team van de afdeling Communicatiewetenschap. Alles samen zorgt ervoor dat het erg leuk is om hier te werken; iedereen is gemotiveerd om te leren, kennis te delen en expertise uit te wisselen op een internationale werkvloer.

De internationale omgeving geeft een nieuwe dimensie aan de ervaring van colleges
Internationale studenten hebben een nieuwe dimensie gegeven aan het geven van colleges; als docent creëren we een manier om de interesses en behoeftes van studenten aan te spreken. Omdat studenten verschillende achtergronden hebben, gebruiken ze verschillende soorten logica en redeneren ze met verschillende mindsets. Hierdoor worden docenten gestimuleerd om buiten de gebaande paden te denken; bijvoorbeeld door het verhelderen van abstracte concepten door middel van voorbeelden waarin mensen van verschillende culturen zich herkennen. De culturele diversiteit van het programma creëert een uitdagend platform voor debatten in de klas waarbij iedereen gemotiveerd is om te leren over nieuwe perspectieven en om buiten hun eigen culturele grenzen te denken.

Meer over Jelle Boumans

College of Communication_Meet the People_Laurian Meester
Laurian Meester

Laurian Meester, Studie Adviseur en Tutor

De verscheidenheid aan opties om je studie te personaliseren
Studenten hebben de mogelijkheid om hun studie aan te passen naar hun eigen behoeftes en interesses; in het tweede anderhalf jaar kunnen ze hun studie personaliseren. Er worden verschillende opties aangeboden zoals keuzevakken, een stage, minors, en in het buitenland studeren. Studenten zijn vrij in het kiezen van keuzevakken die hun interesses en carrièredoelen het meest aanspreken. De vakken kunnen aparte keuzevakken zijn binnen of buiten het gebied van Communicatiewetenschap; hetzelfde geldt voor minors die bedoeld zijn om de kennis van studenten over een specifiek onderwerp te verdiepen en hen voor te bereiden op hun master. Het Global Exchange Programma biedt studenten de kans om vakken in het buitenland te volgen aan andere universiteiten zowel binnen als buiten Europa. Daarnaast krijgen studenten de mogelijkheid om de arbeidsmarkt te betreden via het doen van een stage in of buiten Amsterdam. Hierdoor kunnen ze hun kennis in de praktijk toepassen.

Het studentenleven in Amsterdam
In het begin kan het moeilijk zijn om je aan te passen aan een nieuwe cultuur, een nieuw schoolsysteem en een andere manier van lesgeven. Nadat je gewend bent geraakt aan het leven in Amsterdam, zul je een geweldige ervaring hebben. Amsterdam heeft veel te bieden: musea, studieverenigingen, sportactiviteiten en een levendig uitgaansleven. Werken als student in Amsterdam is een leuke ervaring, maar mijn advies is om dit niet meer dan twee dagen per week te doen zodat je de balans kunt houden tussen je studie en je baan. De internationale track bevat studenten met veel verschillende nationaliteiten, wat leidt tot fascinerende debatten in de klas. Daarnaast krijgen studenten op deze manier de kans om mensen uit verschillende culturen te ontmoeten en verschillende perspectieven te leren kennen.

Wat studieadviseurs doen
Studieadviseurs helpen studenten met vragen, suggesties en het plannen van hun studie. Onderwerpen die langskomen zijn bijvoorbeeld toelating, huisvesting en het personaliseren van je studie. We werken ook samen met studenten bij het oplossen van persoonlijke problemen die de studievoortgang kunnen beïnvloeden. Interactie met studenten is het leukste onderdeel van mijn baan bij Communicatiewetenschap, vooral tijdens grote en belangrijke evenementen zoals de introductiedag en de Bachelordag. Tijdens deze dagen krijgen we de kans om nieuwe studenten met verschillende achtergronden te ontmoeten en ons programma op de beste manier te introduceren. Hierbij is het belangrijk om flexibel en benaderbaar over te komen zodat zowel aan studenten als collega’s de beste ervaring wordt geboden.

Meer over studieadviseurs

Meer over studeren aan de UvA

Studievereniging

Je kunt lid worden van de studievereniging, actief zijn in de opleidingscommissie of studentenraad van jouw faculteit. Naast je studie kun je natuurlijk ook genieten van de culturele, sportieve en sociale activiteiten die Amsterdam biedt.

Mercurius

Studievereniging Mercurius

Via de studievereniging Mercurius kun je eenvoudig in contact komen met andere studenten.

Naast de maandelijke borrels in de stamkroeg op het Leidseplein, organiseert Mercurius ieder jaar ook verschillende inhoudelijke en sociale activiteiten. Zo gaan studenten jaarlijks op studiereis, worden er diverse symposia georganiseerd en vinden er door het jaar heen diverse grote feesten en andere gezellige activiteiten plaats. Ook voorziet Mercurius studenten van (statistiek)blijles en kunnen leden tegen hoge kortingen studieboeken aanschaffen.

Studenten die iets extra's naast hun studie willen doen, kunnen zich opgeven voor één van de tien commissies en zelfs solliciteren voor een bestuursfunctie bij de studievereniging.

Studievereniging Mercurius

Medium

Medium

Tevens heeft Mercurius een eigen tijdschrift dat viermaal per jaar wordt uitgegeven.

Binnen het tijdschrift staan actuele onderwerpen op het gebied van communicatiewetenschap centraal. Medium wordt volledig gemaakt door studenten en biedt daarom ook een platform voor hen die zich willen ontwikkelen op journalistiek gebied. 

Medium Magazine

Studenteninvloed

In de opleidingscommissie praten studenten en docenten over allerlei zaken die van belang zijn voor de studie. De commissie geeft adviezen aan andere bestuursorganen, zoals het onderwijsinstituut. Studenten kunnen zich tot de commissie richten met opmerkingen over het onderwijsprogramma en de inrichting ervan.

Jaarlijks worden drie studenten in de opleidingscommissie gekozen. Ook jij kunt je dus verkiesbaar stellen en je stem laten horen, en daarnaast nuttige ervaring opdoen. Ook kun je zitting nemen in de studentenraad van jouw faculteit of in de centrale studentenraad.

Meer informatie over studenteninvloed

Sport en cultuur

Als je na college wilt sporten, dan kun je terecht in ons Universitair Sport Centrum (USC). Volg je liever een cursus fotografie of toneel? Ga dan naar CREA, de culturele organisatie van de UvA.

http://www.usc.uva.nl/

https://www.crea.nl/