For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
NL
Bachelor Sociale geografie en Planologie

Floor van der Wateren: 'Een neus voor locatie'

Interview alumnus GPIO Floor van der Wateren

Floor van der Wateren studeerde Sociale geografie aan de UvA en kreeg een topbaan via LinkedIn. In een interview met Reyna Veldhuis vertelt Floor over zijn studiekeuze, zijn liefde voor kaarten en de toepassingen van GIS. Maar vooral over zijn succesvolle profilering op LinkedIn en zijn baan als GIS-coördinator bij Boskalis.

Floor van Wateren
Floor van der Wateren

Floor, waarom koos je voor Sociale geografie aan de UvA?

‘Op de middelbare school werd ik niet getriggerd door de leerstof en zocht een studie waarin ik nog veel keuzevrijheid kon hebben. Wel tekende ik graag. Als kleuter tekende ik fantasierijke kaarten van wegen en steden.Toch trok een Bèta studie mij minder aan, want ik voelde me betrokken bij politiek-maatschappelijke issues en wilde mij niet specialiseren. Bij Sociale geografie kwam niet alleen het menselijk aspect om de hoek kijken maar ook de kaarten.’

Je jeugdliefde, de kaarten?

‘Ja, de studie Sociale geografie aan de UvA, biedt het vak GIS (Geografische informatie systemen)1. Omdat ik ook geïnteresseerd was in Informatie Technologie (IT) was GIS een absolute eye opener. Ik volgde alle vakken in GIS en studeerde af in de  Politieke geografie met een scriptie over  regionale identiteit in Kroatië. Alle onderzoeksgegevens die ik voor mijn scriptie had verzameld kon ik met GIS in kaart brengen en gebruiken om te analyseren.’

Had je tijdens je studie al een idee voor ogen wat je zou willen worden?

‘Tijdens mijn studie wist ik al dat ik verder wilde met GIS. Hoe dat precies vorm zou moeten krijgen was mij ook na mijn afstuderen allerminst duidelijk. Ik had het gevoel dat ik niet specialist genoeg was en stortte mij op vrijwilligers werk. Het maken van kaarten bleef trekken en ik ben gericht gaan sollicteren bij bedrijven die zich daarmee bezighielden.’

En dat lukte?

‘Ik solliciteerde in 2007 bij TomTom. Een ex studiegenoot, die ik kende van de studievereniging  Sarphati (altijd goed voor je netwerk), loodste mij binnen bij TomTom, toen nog een vrij kleine organisatie. Gedurende de vijf jaar dat  ik bij TomTom heb gewerkt leerde ik  enorm veel op gebied van IT. Van kaart data, user interfaces, van product management en hoe features toegevoegd kunnen worden in software.’

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Spraaktechnologie was in opkomst. Ik onderzocht hoe spraak kon worden toegepast in kaarten voor routesystemen. Ook ontwikkelden we met een team testprogramma's om een uitspraak te kunnen doen over de kwaliteit van kaarten op de TomTom navigatiesystemen die in steeds meer landen beschikbaar kwam. Elk lid van ons team had de focus op een ander deel van de wereld, en we deden  zogenaamde grond truth tests. Kaartmateriaal en software moest worden aangepast op de eisen en wensen van klanten in andere culturen.

Dat klink best avontuurlijk.

‘Ja, maar uiteindelijk werd de uitdaging van het testen toch minder en wilde ik breder kijken en meer focussen op analyseren en klantencontact met bijvoorbeeld de automobiel industrie. Hierbij keek ik hoe technologieën die we wilden ontwikkelen zouden aansluiten bij de wens van de klant. Ik kwam steeds weer op andere terreinen in de IT en hield me bezig het ontwikkelen van functionele roadmaps.’

Toen kwam de reorganisatie bij TomTom en de organisatie ging inkrimpen. Had dat gevolgen voor jou en jouw baan?

‘Klopt, ik op zoek naar een andere job. Het leek me goed om mij sterk op LinkedIn te profileren. Ik kreeg dat ook als tip mee bij het outplacement traject dat ik aangeboden kreeg van TomTom.’

Hoe heb je dat aangepakt?

‘Op LinkedIn heb ik duidelijk aangegeven dat ik een nieuwe baan zocht en in welke branche ik het liefst wilde werken. Ik wilde mij profileren op mijn specialisatie (GIS) en het feit dat  ik vijf jaar bij een bekende organisatie als TomTom had gewerkt, daar veel had geleerd en een patent had op een idee. Schroom niet een compleet beeld van jezelf op LinkedIn te zetten, dus naast je werkervaring ook studievereniging, andere studies, vrijwillerswerk en interesses. Belangrijk is ook om oud collega's aanbevelingen voor je te laten schrijven. Zoek mensen die zelf specialist zijn, met wie je goed heb samengewerkt, die zelf een groot netwerk hebben etc. De meesten doen dat graag voor je. Na een aantal dagen kreeg ik interessante aanbiedingen.

Waar ging je aan de slag?

‘Het werd MNO Vervat, een bedrijf dat in opdracht van Rijkswaterstaat wegenbouw projecten uitvoerde waarvoor een GIS specialist nodig was om data in kaart te brengen. Dit bedrijf had op LinkedIn actief gezocht naar GIS specialisten, mij gevonden en aangeschreven omdat ik beschikbaar was. GIS was nog helemaal niet bekend binnen de wegenbouw en het pionieren sprak mij bijzonder aan.’

Knooppunt A1, een Boskalis project. Bron: Boskalis

Hoe kwam je als GIS coördinator bij Boskalis terecht en wat is je functie?

‘Het bedrijf en ik werden overgenomen door Boskalis. Bij Boskalis werk ik nu als GIS-coördinator met een team van 5 GIS specialisten aan projecten voor onderhoud van snelwegen, in opdracht van Rijkswaterstaat. Maar ik houd mij ook bezig met nieuwbouwprojecten, dijken, aanleg van eilanden, in het Markermeer bijvoorbeeld. Dat alles breng ik in kaart, zoals ik dat als kleuter, op iets ander niveau, al placht te doen.’

Heb je het naar je zin in deze job?

‘Jazeker. GIS is booming business en het verschuift van pure systeemontwikkeling naar dienstverlening. Je speelt in op de behoeften binnen organisaties en projecten. Sociaal geografisch houden we ons ook bezig met omgevingseffecten van grote infrastructuur projecten en publieks participatie. Online mapping is hot, ook in de media.  Los daarvan blijven we innovatief bezig. Zo onderzoeken we momenteel de mogelijkheden van 3D binnen GIS. Met enige regelmaat krijg ik nu aanbiedingen via LinkedIn uit de bouwwereld voor banen gericht op locatie data en GIS specialisme.’

Hoe belangrijk is de studie Sociale geografie geweest voor je carrière?

‘Als ik geen Sociale geografie was gaan studeren was ik waarschijnlijk niet in aanraking gekomen met GIS.  En dat was nu juist wat ik zo interessant bleek te vinden en waar ik nu een leuke boterham mee verdien.’

Heb je nog tips aan studenten?

‘Verbreed je wereld, kijk buiten de gebaande paden. Vind je het interessant om data te verwerken, of behoeften in kaart te brengen? Verdiep je dan in GIS en kijk wat jij hier mee zou kunnen doen. Als je techniek leuk vindt, wil weten hoe dingen werken, klantgericht bent maar ook analytisch bent ingesteld dan kan je met GIS ver komen. Een praktische- en sociale instelling zijn een pre en een neus voor location, location, location!’

1.GIS is een informatiesysteem waarmee (ruimtelijke) gegevens of informatie over geografische objecten in kaart worden gebracht, kan worden opgeslagen, beheerd, bewerkt, geanalyseerd, geïntegreerd en gepresenteerd.