Dylan van Arneman in New Scientist NL en Het Parool over zijn werk als deeltjesfysicus

Dylan van Arneman (UvA-IoP & Nikhef) reist voor zijn werk als deeltjesfysicus meerdere keren per jaar af naar CERN.  De Nederlandse editie van het blad New Scientist sprak met hem over zijn werk. Hetzelfde stuk is ook verschenen in Het Parool.

Maziyar Jalaal in NRC over zijn 'biljart-met-geheugen' studie

Een wiskundige biljartbal kan oneindig doorkaatsen. Als de bal geheugen heeft, botst-ie tegen het eerder achtergelaten spoor. Een door Maziyar Jalaal (UvA-IoP) en zijn studenten ontwikkelde simulatie van een zo’n 'biljart-met-geheugen' gaf eindeloos gedetailleerde, steeds variërende symmetrische patronen die wel wat doen denken aan fractals of symmetrische islamitische kunstwerken. NRC sprak met hem over dit bijzondere werk.

Mirjam de Bruin-Hoegée in Folia de chemische vingerafdruk van plastic voor forensisch onderzoek

Elk stuk plastic heeft een unieke, chemische vingerafdruk, waardoor een stuk tape op een plaats delict gelinkt zou kunnen worden aan de rol tape in het huis van een verdachte. Dat liet Mirjam de Bruin-Hoegée (UvA-HIMS) recent zien in een publicatie in Forensic Chemistry. Universiteitsblad Folia interviewde haar over deze vondst.

Annemarie van Wezel bij EenVandaag en op NPO Radio1 over de slechte kwaliteit van het Nederlandse oppervlaktewater

Afgelopen week kwam naar buiten dat maar liefst 96% van het Nederlandse oppervlaktewater niet voldoet aan de Europese normen voor aanwezigheid van chemicaliën zoals PFAS. Annemarie van Wezel (UvA-IBED) gaf toelichting hierop bij NPO Radio 1 en in de studio van actualiteitenprogramma EenVandaag. Dat gesprek is terug te zien; het begint in de video rond 11:13. Hiervoor sprak zij ook al met NRC over hetzelfde onderwerp (zie het eerdere item op deze pagina).

Evy van Berlo en Karline Janmaat duiden bonobo-nieuws bij de NOS en in NRC

Bonobo’s staan bekend als de meest vreedzame mensapen. Een nieuw verschenen onderzoek laat echter zien dat tussen mannetjes onderling meer agressie plaatsvindt dan bij de nauw verwante chimpansee. Bovendien zijn de agressiefste mannen zijn het succesvolst bij de vrouwen. Mensaap-experts Evy van Berlo (UvA-IBED) en Karline Janmaat (UvA-IBED & Universiteit Leiden) geven bij respectievelijk de NOS en in NRC duiding bij dit nieuwe Franse onderzoek.

ANP Nieuws over de ERC Advanced grant voor Linda Amaral-Zettler

Linda Amaral-Zettler (NIOZ & UvA-IBED) ontvangt een ERC grant van bijna 3,5 miljoen euro voor haar onderzoek naar de afbraak van bioplastics in het mariene milieu. Persdienst ANP interviewde haar.

Annemarie van Wezel in NRC over het vervuilde Nederlandse oppervlaktewater

Dagblad NRC heeft een artikel over het te hoge gehalte aan chemicaliën in de Nederlandse oppervlaktewateren. Afgelopen week kwam naar buiten dat maar liefst 96% van ons water niet voldoet aan de Europese norm. Nederland heeft tot 2027 om hier iets aan te doen, maar de kans dat we de Europese normen dan wel halen lijkt klein. Annemarie van Wezel (UvA-IBED) geeft in het artikel duiding over de vervuiling en hoe lastig het is om er vanaf te komen.

NOS plaatst uitlegvideo Stan Bentsvelsen over het Higgs boson nav overlijden Peter Higgs

Op 8 april overleed de beroemde natuurkundige Peter Higgs, die in 1964 het bestaan van het Higgs boson voorspelde. Het Higgs boson (ook bekend als het Higgs-deeltje of Godsdeeltje) is het elementaire deeltje dat alle andere deeltjes massa geeft. In het bericht over het overlijden van Higgs heeft de NOS een video opgenomen waarin Stan Bentsvelsen (UvA-IoP) uitleg geeft over het Higgs boson en hoe het bestaan ervan uiteindelijk na een decennia durende zoektocht is aangetoond.

Jan Willem de Gee in Focus over een nieuwe manier om ervaren geluidshinder te meten

Televisieprogramma Focus van de NTR had in de uitzending van 4 april aandacht voor geluidshinder als oorzaak van allerhande gezondheidsklachten. In de uitzending komt onder meer Jan Willem de Gee (UvA-SILS) aan het woord. Hij vertelt over een nieuwe manier die hij en collega’s gebruiken om te meten hoe mensen geluid ervaren: door naar de pupil te kijken. Het onderdeel met De Gee begint vanaf ongeveer 22:44.

Michel Haring in De Groene Amsterdammer over genetische modificatie van landbouwgewassen

De Groene Amsterdammer heeft een achtergrondartikel over de verhitte Europese discussie mbt de inzet van nieuwe genetische technieken, zoals CRISPR-Cas, voor de veredeling van landbouwgewassen. Michel Haring (UvA-SILS) is een van de experts die aan het woord komen over het nut van deze moderne manieren van genetische modificatie voor plantveredeling. Haring sprak over ditzelfde onderwerp in de bijbehorende podcast van De Groene Amsterdammer samen met Foodlog.

Nina Witteveen in Folia over haar onderzoek naar de invloed van de laatste ijstijd op mangrovebossen in Zuid Amerika

Promovendus Nina Witteveen (UvA-IBED) onderzocht met onder meer haar begeleider Carina Hoorn wat er gebeurde met de mangrovebossen in Frans-Guyana als gevolg van de laatste ijstijd. Deze bossen bleken toen in vrij korte tijd plaats te maken voor savanne. In universiteitsblad Folia vertelt Witteveen over dit onderzoek.

Henkjan Honing in podcast Origin Stories over muzikaliteit

De prijswinnende podcast Origin Stories heeft een aflevering opgenomen met Henkjan Honing (UvA-ILLC). Hij vertelt in de uitzending onder meer over aangeboren muzikaliteit bij mensen en over muzikaliteit bij dieren.