Studeer je aan een andere universiteit en wil je overstappen naar een bachelor van de UvA? Dat kan. Maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen.

Overstappen naar UvA-bachelor

Als je met een niet-afgeronde bachelor van een andere Nederlandse universiteit wilt overstappen naar de UvA, dan kan dat. Direct instromen als hogerejaarsstudent is echter niet mogelijk. Schrijf je dus als eerstejaarsstudent in via Studielink voor de bacheloropleiding van jouw keuze. Daarna wordt er beoordeeld of je toelaatbaar bent voor de studie.

Vrijstelling aanvragen

In veel gevallen kan je wel vrijstelling krijgen voor een aantal eerstejaarsvakken. Je kan pas vrijstelling aanvragen via de examencommissie van jouw opleiding, zodra je bent ingeschreven bij de UvA.

In de Studiegids van de UvA lees je alles over de overeenkomsten en verschillen met je huidige studie. Aangezien studieprogramma's van universiteiten altijd enigszins van elkaar verschillen, kan het ook zo zijn dat je uiteindelijk geen vrijstelling krijgt voor vakken. Hou hier dus ook rekening mee.

De examencommissie van de faculteit Economie en Bedrijfskunde verleent bijvoorbeeld nooit vrijstelling voor eerstejaarsvakken aan studenten die overstappen van een andere universiteit.

Overstappen naar selectieve bachelor

De UvA heeft een aantal selectieve bacheloropleidingen waarvoor je een selectieprocedure moet doorlopen. Voor deze opleidingen geldt, in vergelijking met andere bacheloropleidingen, een vroegere deadline voor je aanmelding. Dit is zo georganiseerd om genoeg tijd te hebben voor de selectieprocedure.

Lees op deze website meer over de selectieve bacheloropleidingen, de selectieprocedure en de inschrijfdeadlines.

Uitzondering:

Lees meer over hoe je een overstapverzoek kunt indienen voor de Bachelor Psychologie