Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Marlies de Roode

Marlies de Roode

Wie: Marlies de Roode (1976)
Wat: Adjunct-directeur ICT Services
Studie: Bedrijfswiskunde en Informatica aan de VU
Eerste baan: Bollenpellen
Favoriete plek op de UvA: Alle locaties met hoge plafonds en veel licht: dat zijn er heel wat, verspreid over de schitterende stad Amsterdam
Onmisbaar: Collega’s, zonder heb ik geen werk en maken we niks moois

Tijdens haar studie Bedrijfswiskunde en Informatica aan de VU won Marlies de Roode de scriptieprijs, ze was logistiek consultant bij IBM, in Barcelona richtte ze een succesvol internationaal fietstourbedrijf op en nu is ze adjunct-directeur van ICT Services.

En dan werk je opeens bij de UvA. Hoe is dat?      

'Ik ben ooit als programmeur gestart, omdat ik de techniek wilde leren begrijpen en het puzzelen me aantrok, met het voorzien in de behoeftes van de eindgebruiker en klanten. Ik startte bij UvAdata, het platform waarin de managementrapportages van de UvA worden gebouwd. Een erg leuk en continu proces, waar je als consultant van begin tot eind bij betrokken bent. Na bijna vijf jaar bij UvAdata  werd ik afdelingshoofd van het hele SAP team en werd ik verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van het landschap voor de bedrijfsvoering én de managementinformatie van de UvA.' En na wederom bijna 5 jaar kreeg ik de kans om adjunct-directeur te worden van ICT Services. Een dienst middenin transitie, waar zowel een stevige basis ligt als sprake is van noodzakelijke vernieuwing om de organisatie verder te brengen. Naar de toekomst kijken, nadenken over een realistisch stappenplan, implementeren van nieuwe ontwikkelingen: daar krijg ik energie van. 'Waar ik het meeste zin in heb is om samen met de infrastructuur-afdelingen te zorgen voor een geruisloze dienstverlening die klaar is voor de toekomst, waardoor we voortdurend kunnen inspelen op ontwikkelingen in de organisatie en de nieuwste technologische innovaties. Een grote uitdaging die ik heel graag samen met ICT Services aanga!

ICTS, dat is wel even iets anders dan IBM. Of niet?         

'Het imago van ICT Services is binnen de faculteiten van de HvA en UvA niet optimaal. Dat is niet altijd terecht, maar ik ben het wel eens met de oproep aan ICT Services om beter te kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt en op wat de gebruikers willen. IT-projecten duren lang. Het eindresultaat loopt dan eigenlijk al meteen achter op de doorontwikkelde techniek. Vernieuwingen vallen vaak tegen en dat is frustrerend voor zowel ICT Services als voor de gebruiker. Aan die werkwijze veranderen wij nu iets. Als je daar namelijk energie in steekt, is haast alles mogelijk.'

Hoe vernieuwend ben je geweest?

'De afgelopen jaren hebben we agile werken geïntroduceerd. Het idee is dat we IT-projecten iteratiever opleveren. Elke twee of drie weken laten we de vooruitgang zien: waar staan we nu? Kleine veranderingen worden al meteen opgeleverd en geïntroduceerd. Zo kan de eindgebruiker er alvast mee aan de gang én kunnen we bijsturen waar en wanneer dat nodig is. De beweging binnen onze teams geeft ontzettend veel energie. Naast teamontwikkeling, het uitstippelen van een lange termijnvisie en andere gebruikelijke managementtaken kan ik nu ook iets wezenlijks bijdragen om ICT Services wendbaarder te maken.'

De beweging binnen onze teams geeft ontzettend veel energie.

Je pioniert dus niet voor niks. Wat is je doel?

'De agile werkwijze zal uiteindelijk ook veel voordeel opleveren voor studenten en wetenschappelijk personeel. Zij hebben natuurlijk direct te maken met applicaties en algoritmen in de roostering en de online leeromgeving. Als de doorontwikkeling van die IT-aangelegenheden agile gebeurt, wordt het geheel wendbaarder. We blijven de applicaties continu verbeteren en studenten en medewerkers kunnen meteen van die verbeteringen gebruikmaken. We willen studenten en medewerkers ook inspraak geven in de verbeteringen die we doorvoeren. De klant staat op één, dat zijn de studenten en de medewerkers. We zijn daarom bezig om stakeholdermeetings op te zetten, waar studenten en medewerkers deel van gaan uitmaken. Zonder hun input kunnen we geen ondersteuning bieden. We doen het samen.