Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Over de Universiteit

Sija den Toonder

Sija den Toonder

Wie: Sija den Toonder (1992)
Studie: Bachelors Taal en communicatie en Rechtsgeleerdheid, master Privaatrechtelijke Rechtspraktijk
Eerste baan: Oppassen en ‘krantjes gooien’.
Favoriete plek op de UvA: Het kantoor waar Sija werkt op de zevende verdieping van de Roeterseilandcampus heeft een prachtig uitzicht over de stad.
Onmisbaar: Haar wettenbundel.

Sija den Toonder trekt vanuit Nuenen naar Amsterdam, met het idee dat iedereen daar vrij kan zijn. Ze kiest voor de UvA en na afronding van de bachelors Taal en communicatie én Rechtsgeleerdheid, vervolgt ze haar pad met de master Privaatrechtelijke rechtspraktijk. Ze volgt het Honoursprogramma en doet mee aan de Amsterdam Law Firm (ALF). Rechten vindt ze een soort talenstudie, waarbij je moet ontcijferen wat er wordt bedoeld.

Van een talenstudie naar een rechtenstudie. Groot verschil?

'Ik hou van taal, daarom begon ik in eerste instantie aan Taal en communicatie. Maar tijdens de studie merkte ik dat ik niet goed wist wat ik er uiteindelijk mee wilde doen. Toen ik drieëntwintig was, ben ik gaan onderzoeken waar mijn interesses nog meer liggen. Ik dacht: als ik nog iets anders wil studeren, moet ik zeker weten dat ik het leuk vind en er echt voor gaan. Vanuit die taal, waar nog steeds mijn interesse lag, kwam ik op rechten uit - dat is eigenlijk ook een soort talenstudie. Je bent de hele dag bezig met ontcijferen van wat wordt bedoeld. Ik vind het een leuk spel, dat puzzelen. Ik hou van argumenteren en de verschillende manieren waarop je iemand kunt overtuigen.'

Het ontcijferen van wat er wordt bedoeld is een leuk spel.

Ben je erg ambitieus?

'Ja, eigenlijk wel als ik erover nadenk. Tijdens mijn rechtenstudie heb ik alles wat ik ernaast kon doen, aangegrepen. Ik heb het Honoursprogramma gevolgd en deed mee aan de Amsterdam Law Firm, een minor waarbij je veel praktijkervaring opdoet. Je werkt dan met echte kantoren op de Zuidas aan een zaak. Die is meestal fictief of al afgerond, maar je moet het uitzoeken en onderzoeken zoals juristen dat in het echt zouden doen. Ik werk ook bij de Uva. Ik begon als voorlichter op middelbare scholen, mijn takenpakket breidde zich steeds verder uit en nu werk ik negentien uur per week als student-assistent bij de communicatieafdeling van de rechtenfaculteit. Het is veel, maar het is leuk, inhoudelijk werk. Ik leer ervan, ik kan er wat mee.'

Je komt er achter dat het recht overal is.

En straks wil je zeker bij een groot advocatenkantoor gaan werken?

'Mijn vooroordeel was dat advocaten vooral mannen in pak waren – ik wist niet zeker of ik daar wel bij wilde horen. Ik had geen Suits-fantasieën bij rechten, maar weet nu ook dat het beeld uit dat soort series niet helemaal klopt. Ik ben niet per se geïnteresseerd in bedrijven of aandelen, maar meer in recht dat over mensen gaat. Waarom doen mensen wat ze doen? Het jeugdrecht vind ik interessant, ik wil mensen helpen. De master Privaatrechtelijke Rechtspraktijk gaat over al het recht dat tussen mensen geldt, over contracten die mensen onderling sluiten. Jeugdrecht is ook privaatrecht: veel dingen, bijvoorbeeld over co-ouderschap, mogen mensen zelf met elkaar afspreken.'

Op de UvA voel ik me vrij om mezelf te zijn.

Ben je blij met je keuze voor de UvA?

'Toen ik ging studeren, zocht ik avontuur, dus ik wilde studeren in Amsterdam. De grote stad trok me, het idee dat iedereen hier vrij kan zijn. Ik vind de UvA gezellig, ik voel me hier vrij om mezelf te zijn. Bij rechten spreken docenten je dan wel aan met ‘u’, maar verder is de sfeer best informeel. Je mag altijd je mening geven. Met het Honoursprogramma en tijdens de ALF had ik les in kleine werkgroepen. Dat vond ik fijn, omdat de rechtenstudie zelf zo groot is. Ik leerde er goed samenwerken en maakte nieuwe vrienden. Waardevol aan mijn rechtenstudie vond ik dat ik met mensen was die dezelfde doelen hadden als ik. We wilden goed ons best doen, maar ondertussen ook genoeg tijd maken voor leuke dingen. Studenten kunnen elkaar helpen om beter te worden.'