Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Over de Universiteit

Wouter van Herwaarden

Wouter van Herwaarden

Wie: Wouter van Herwaarden (1990)
Studie: Bachelor Kunstgeschiedenis, master Museum Studies.
Eerste baan: Tijdschriften rondbrengen.
Favoriete plek op de UvA: Kunstgeschiedenis zat vroeger in het Kunsthistorisch Instituut op de Herengracht 286, een mooi, donker gebouw vol natuursteen. Daar was een ruimte met een archief van allemaal plaatjes van kunstwerken. In die ruimte was nooit iemand en het stonk er erg, het was een plek die na de komst van het internet eigenlijk niet meer nodig was. Heel cool.
Onmisbaar: Kunst en literatuur.

Porseleinwinkel

'Mijn opa werkte in een porseleinwinkel en zijn droom was dat al zijn kinderen zouden gaan studeren. Dat is gelukt. Al mijn ooms en tantes zijn de medische kant op gegaan. Veel van hen zijn arts geworden, mijn zus ook. Na de middelbare school ben ik niet meteen gaan studeren, maar heb ik eerst nog twee jaar gereisd en gewerkt. In die tijd heb ik heel veel musea bezocht. Mijn moeder is kunstenaar, dus het museumbezoeken heb ik van huis uit meegekregen. Ik had op de middelbare school geen beeldende kunst of tekenen als vak gekozen, maar ik merkte dat ik tijdens mijn museumbezoeken helemaal tot rust kwam. Ik vind musea de fijnste plek om te zijn. Toen ik eenmaal naar Amsterdam was verhuisd, besloot ik om kunstgeschiedenis te gaan studeren.'

Grote, persoonlijke stad

'Het was me wel duidelijk dat ik in Amsterdam wilde wonen. Ik kom uit Eindhoven, maar ik vind Amsterdam de mooiste stad van Nederland. De groots- en weidsheid van de stad vind ik mooi. Tegelijkertijd is het allemaal best klein en vrij persoonlijk. En je hebt hier de mooiste musea van Nederland.'

'Kunst biedt je een andere blik op de wereld en leert je andere mensen te begrijpen.'

Museum Studies

'De master Museum Studies gaat over de sociologische benadering van musea. Je onderzoekt wat de plaats is van musea in de samenleving. Musea kunnen mensen verheffen. Ze vrolijken buurten op, maar fungeren ook als marketingtool voor een land. Een land met veel musea is een land waar het goed gaat. Kunst en musea zijn inherent aan elkaar verbonden, dus de studie is ook een onderzoek naar het belang van kunst. Dat belang is er zeker. Kunst biedt je een andere blik op de wereld en op de samenleving, het leert je andere mensen te begrijpen. En door naar een kunstwerk te kijken, voel ik me soms zelf ook begrepen. Dat is voor mij heel belangrijk, en tegelijk is het niet uit te leggen. Het is bijzonder om iets heel mooi te vinden of ergens door te worden geraakt, zonder dat je precies kunt beschrijven waar dat door komt.'

Galerie

'Ongeveer twee jaar geleden studeerde ik af. Ik had een goede vriendin, Fleur, die bevriend was met Anton Martineau, toen zevenentachtig, en met zijn muze, de kunstenaar Eleonora Stol. Martineau was, toen ze allebei jong waren, de beste vriend van de dichter en schilder Lucebert. Zij hadden samen veel reizen gemaakt naar Parijs en waren betrokken bij de Cobrabeweging. Anton was niet echt lid, maar verkeerde wel in de kringen van de beweging. Anton en Eleonora hadden nog nooit samen tentoongesteld, hij had veel galeriehouders overleefd en viel daardoor een beetje buiten de boot. Ze hadden Fleur gevraagd een tentoonstelling over hen te organiseren. Zij is modestylist en ik was net afgestudeerd in Museum Studies, dus ze vroeg mij haar bij die tentoonstelling te helpen. We hebben het gedaan, het lukte en we vonden het zo leuk dat we daarna besloten een galerie te beginnen.'

'Met mijn galerie wil ik jongeren kennis laten maken met kunst.'

Jongeren en kunst

'Tijdens mijn studie bedacht ik voor een vak de tentoonstelling Lachen met Wouter, over kunst met humor. De kunstwerken had ik ingedeeld op soorten humor. Doel was om jongeren naar musea te krijgen door ze te laten lachen met kunst. Ook met de galerie is ons doel om jonge mensen kennis te laten maken met kunst en om te zorgen dat zij kunst willen kopen. Dat doen we door werken goedkoop te houden en tentoonstellingen te organiseren rondom thema’s die jonge mensen aanspreken. Eerder hebben we tentoonstellingen gemaakt over het verlangen naar het paradijs en over waarom jonge kunstenaars nog kiezen voor de schilderkunst. We hebben ook eens een tentoonstelling samen met een wijnproeverij georganiseerd en een kunstruilveilig, waar twintig kunstenaars aan meededen. Iedereen leverde een werk in, en je mocht met alles bieden, behalve met geld. Door een tegenprestatie kon je dan een kunstwerk krijgen. Nu willen we iets maken rondom feminisme.'

Prestigieus

'Galerie Fleur en Wouter is een pop-up-galerie, we organiseren verschillende tentoonstellingen op verschillende plekken. Afhankelijk van hoe druk we zijn met andere dingen hebben soms we twee maanden niks, maar soms ook drie tentoonstellingen per maand. De duur van de tentoonstellingen varieert van een dag tot een maand. Ik werk daarnaast in een andere galerie, OD Gallery, die street art verkoopt en af en toe schrijf ik voor Vice over kunst. De laatste maanden heb ik voor een museum in Wiesbaden in Duitsland gewerkt aan een essay over Jugendstil-zilver. Een oude man van negentig, Ferdinand Wolfgang Neess, gaat zijn grote verzameling Jugendstil-werken aan dat museum schenken. Samen met Edwin Becker van het Van Goghmuseum, waar ik heb stagegelopen, schrijf ik voor de catalogus over het zilver uit die collectie. Het is best een prestigieuze opdracht, dat soort dingen zou ik vaker willen doen. Wat ik nu doe is allemaal zo leuk en verschillend. Misschien omdat ik nog niet goed weet waar ik mee door wil gaan, maar ik vind de afwisseling ook echt fijn.'

'Mijn droom is om les te geven aan de Rietveld Academie, om jonge kunstenaars te helpen om een carrière op te bouwen.'

Lesgeven

'Vanaf januari ga ik lesgeven aan de Akademie Vogue, een opleiding voor mensen die stylist willen worden. Ik ga het vak Kunstactualiteit geven: met groepen studenten ga ik de stad door en bezoek ik tentoonstellingen om te bekijken wat er gebeurt in de kunstwereld. Mijn droom is om les te geven aan de Rietveld Academie, om jonge kunstenaars te helpen om een carrière op te bouwen. Hen uit te leggen hoe de kunstwereld werkt en hoe ze zich daartoe moeten verhouden. Het is niet makkelijk in de kunstwereld, maar veel van mijn studiegenoten hebben echt leuke banen gevonden.'

Typisch en authentiek

'De UvA is best een grote, een beetje een logge organisatie, maar wel een met veel karakter. De oude gebouwen worden nu vaak vernieuwd, maar juist in dat oude zit ook de charme. Tijdens mijn studie heb ik hele goede docenten gehad, van die types waarvan je als je gaat studeren denkt: zo zal het wel zijn. Van een oude professor die gebogen het podium op strompelt, tot een heel flamboyante man. Een leraar had een prachtige stem en gaf les over Italiaanse beeldhouwkunst. Een mooie man, in pak, en als hij college gaf las hij alle citaten voor in de oorspronkelijke taal. Italiaans, Frans, zonder het te vertalen. Perfect uitgesproken, natuurlijk. Ik vind dat één van de leukste dingen van studeren, alle types die je ontmoet. Ik denk nog vaak terug aan wat docenten ooit hebben gezegd. Ik heb met veel docenten van Museum Studies ook nu nog contact.'