Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

mw. dr. G.M. (Gerly) de Boo

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Clinical Psychology
Fotograaf: onbekend

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 129
  • Kamernummer: 1.38
Postadres
  • Postbus 15933
    1001 NK Amsterdam
Contactgegevens
  • Inhoud: onderwijs en onderzoek

    Onderwijs

    Mijn onderwijstaak betreft het verzorgen van college's en werkgroepen op het gebied van psychosociale interventies/psychotherapie. Het uitgangspunt hierbij is om zowel kennis als vaardigheden over te dragen. Naast mijn UD-functie werk ik als klinisch psycholoog bij de afdeling Medische Psychologie van een algemeen ziekenhuis. Ik diagnosticeer en behandel daar zowel kinderen als volwassenen. Praktijkervaringen leveren een belangrijke bijdrage aan mijn onderwijs. Als onderzoeker hou ik mij bezig met onderzoek naar de effecitiviteit van interventies/therapieen. Wetenschappelijk kennis is de basis van Best Clinical Practice en dus is evidence based behandelen  een belangrijk aandachtspunt in mijn onderwijs.

     

    Een tweede onderwerp waarover ik doceer is Medische Psychologie. De relatie tussen soma en psyche is complex. De combinatie van zowel een medische aandoening als psychische problemen bij patienten intrigeert mij. Ook bij dit vak is mijn praktijkervaring een mooie aanvulling op theorie.

     

    Verder begeleid ik Bachelor- en Masterthesen op het gebied van de medische psychologie.

     

    Onderzoek

    Onderzoek verricht ik met name in de ziekenhuispraktijk. Mijn onderzoek dient altijd 2 doelen: vergroten van kennis en verbeteren van patientenzorg. Twee onderwerpen waar ik mij in 2013 bezig zal houden zijn: de gevolgen van een alcohol intoxiatie bij jonge adolescenten en de kwaliteit van leven van patienten met Barret's esophagus.

     

  • Publicaties

    2018

    2013

    • Liber, J. M., de Boo, G. M., Huizenga, H., & Prins, P. J. M. (2013). School-based intervention for childhood disruptive behavior in disadvantaged settings: A randomized controlled trial with and without active teacher support. Journal of consulting and clinical psychology, 81(6), 975-987. https://doi.org/10.1037/a0033577 [details]

    2010

    • Rijkeboer, M., & de Boo, G. M. (2010). Early maladaptive schemas in children: development and validation of the schema inventory for children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41(2), 102-109. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2009.11.001 [details]
    • de Boo, G. M., & Spiering, M. (2010). Pre-adolescent gender differences in associations between temperament, coping and mood. Clinical Psychology and Psychotherapy, 17(4), 313-320. https://doi.org/10.1002/cpp.664 [details]

    2009

    2008

    • de Boo, G., & Wicherts, J. (2008). Copingstrategieën bij kinderen: Instrument, sekseverschillen en samenhang met sociaal gedrag. Kind en Adolescent, 29(2), 94-104. [details]

    2018

    • Theijsmeijer, S., de Boo, G. M., & Dröes, R-M. (2018). Pilot study naar het persoonsgericht gebruik van foto’s in de communicatie met mensen met dementie. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, 49(4), 147-155. https://doi.org/10.1007/s12439-018-0258-4 [details]

    2009

    • de Boo, G., Liber, J., & Prins, P. (2009). De school als behandelsetting voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen? Zelfcontrole op school. Kind en Adolescent Praktijk, 8(3), 108-114. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden