Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Dr. R.J. (Rianne) Bosman PhD

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Developmental Disorders and Special Education

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
Social media
  • Biografie

    Mijn onderzoek richt zich op de kwaliteit van de relatie tussen kinderen en/of jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte en hun belangrijke opvoeders. Ik onderzoek onder andere in hoeverre de relatie die kinderen en jongeren opbouwen met bijvoorbeeld leerkrachten of hulpverleners kan bijdragen aan het ontstaan en in stand houden van bepaald problematisch of juist wenselijk gedrag. Daarnaast onderzoek ik hoe we, door middel van coaching van leerkrachten en hulpverleners, de kwaliteit van deze relaties verder kunnen verbeteren.

    Expertise 

    • Leerkracht-leerling relaties
    • Client-therapeut relaties
    • Internaliserende en externaliserende problemen
    • Autismespectrumstoornissen

    Research Priority Areas

    • Yield
  • Publicaties

    2021

    • Bosman, R. J., Zee, M., de Jong, P. F., & Koomen, H. M. Y. (2021). Using relationship-focused reflection to improve teacher–child relationships and teachers' student-specific self-efficacy. Journal of School Psychology, 87, 28-47. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.06.001

    2020

    • Zee, M., Rudasill, K., & Bosman, R. J. (2020). A cross-lagged study of students’ motivation, academic achievement, and relationships with teachers from kindergarten to 6th grade. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1037/edu0000574

    2019

    2018

    • Bosman, R. J., Roorda, D. L., van der Veen, I., & Koomen, H. M. Y. (2018). Teacher-student relationship quality from kindergarten to sixth grade and students' school adjustment: A person-centered approach. Journal of School Psychology, 68, 177-194. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.03.006 [details]

    2019

    • de Ruiter, J. A., Bosman, R. J., Poorthuis, A. M. G., & Koomen, H. M. Y. (2019). Emoties in interactie: Emotionele reacties van leerkrachten op storende leerlingen. Zorgbreed, 64(16), 2-6.

    2018

    • Bosman, R. (2018). Goede leerkracht-kind relaties: Belangrijk voor kind én leerkracht. De Wereld van het Jonge Kind, 45(8), 17-19. [details]

    2019

    • Bosman, R. J. (2019). Using relationship-focused reflection to improve teacher-child relationships and teachers' student-specific self-efficacy.. Paper presented at 41st Annual conference of the International School Psychology Association, Basel, Switzerland.
    • Bosman, R. J., de Jong, P. F., & Koomen, H. M. Y. (2019). Verbeteren van leerkracht-leerling relaties: een case study. Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2019, Heerlen, Netherlands.

    2018

    • Bosman, R. J., Zee, M., & Koomen, H. M. Y. (2018). Teachers’ mental representations of their relationship with children showing different types of externalizing behavior. Paper presented at 25th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD2018), .

    2017

    • Bosman, R. J., Roorda, D. L., van der Veen, I., & Koomen, H. M. Y. (2017). Teacher-Student Relationships From Kindergarten to Sixth Grade and Students’ School Adjustment. Poster session presented at EARLI, Tampere, Finland.

    Mediaoptreden

    Spreker

    • Bosman, R. (speaker) (28-9-2017). Teacher-Student Relationship Quality from Kindergarten to Sixth Grade and Students' School Adjustment: A Person-Centered Approach, EARLI, Tampere.
    • Bosman, R. J. (speaker), Zee, M. (speaker) & Koomen, H. M. Y. (speaker) (2016). Teachers' relationships with disruptive students: The impact of hyperactivity vs. conduct problems [poster], VNOP-ISED-CAS Research Days.

    2020

    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden