Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. E. (Emma) Cohen de Lara

Amsterdam University College
Amsterdam University College
Fotograaf: UvA

Bezoekadres
  • Science Park 113
  • Kamernummer: 3.24
Postadres
  • Profiel

    Emma Cohen de Lara (PhD University of Notre Dame) is senior docent politieke theorieën en tutor aan het Amsterdam University College. Daarnaast is ze onderzoekslid van de Amsterdam Institute of Social Science Research (www.aissr.nl). Hiervoor heeft ze gewerkt aan de VU Universiteit Amsterdam en aan de Universiteit van Vermont. Ze heeft haar master titels behaald aan de London School of Economics en Universiteit Leiden.

    Emma's onderzoek betreft de antieke politieke theorie. Een recente publicatie is een geredigeerde bundel voor het Thijmgenootschap over Plato en de Sofisten: Een Spiegel voor onze Tijd (2020). Daarnaast neemt ze actief deel aan onderzoek en discussies over liberal arts and sciences education. Ze heeft verschillende conferenties georganiseerd, zoals Rethinking Liberal Education: Contemporary Challenges and Opportunities (juni 2013), Liberal Arts and Sciences Education and Core Texts in the European Context (september 2015), zie: http://www.auc.nl/shared-content/news/news/2015/09/liberal-arts-sciences-core-texts-conference-success.html, en Caring for Souls: Can core texts educate character, zie: https://www.unav.edu/web/instituto-core-curriculum/congreso-europeo-actc/home. Ze is actief lid van het University Colleges Academics Network Netherlands (www.ucann.nl).

    Onderwijs

    Emma Cohen de Lara doceert het vak Classical and Modern Political Thought dat studenten introduceert in de grote denkers van de westerse en niet-westerse traditie. Ze geeft ook Ancient Philosophical Texts over de klassieke rhetorica, en heeft eerder Politics of Modernity en Political Shakespeare gegeven. Ze begeleidt bachelor scripties over politieke theorieën, burgerschap, democratie, en onderwijs. 

  • Publicaties

    2020

    • Cohen de Lara, E. (2020). Desire and the emotion of shame. In M. Bosch (Ed.), Desire and human flourishing: Perspectives from positive psychology, moral education and virtue ethics (pp. 339-352). (Positive Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47001-2_23 [details]

    2018

    • Cohen de Lara, E. (2018). Aristotle's Rhetoric and the persistence of emotions in the courtroom. In L. Huppes-Cluysenaer, & N. M. M. S. Coelho (Eds.), Aristotle on emotions in law and politics (pp. 385-399). (Law and philosophy library; Vol. 121). Springer. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66703-4_18 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Cooper, N. (2018). Baruch Spinoza: Radical republican. In X. Márquez (Ed.), Democratic Moments: reading democratic texts (pp. 73-79). (Textual moments in the history of political thought). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781350006195.ch-010 [details]

    2017

    • Cohen De Lara, E. (2017). The affective dimension of citizenship: A Platonic account. In D. Thunder (Ed.), The ethics of citizenship in the 21st century (pp. 49-61). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50415-5_4 [details]
    • Cohen de Lara, E. (2017). Aristotle's Politics: Ethical politics or political realism? In E. Cohen de Lara, & R. Brouwer (Eds.), Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics (pp. 13-34). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5_2 [details]
    • Cohen de Lara, E. (2017). Liberal education and core texts: The case of the Netherlands. In E. Cohen de Lara, & H. Drop (Eds.), Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe (pp. 43-59). (Vernon series in education). Vernon Press. [details]
    • Cohen de Lara, E., & Brouwer, R. (2017). Introduction. In E. Cohen de Lara, & R. Brouwer (Eds.), Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics (pp. 1-11). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5_1 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Brouwer, R. (Eds.) (2017). Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Drop, H. (2017). Introduction. In E. Cohen de Lara, & H. Drop (Eds.), Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe (pp. 9-22). (Vernon series in education). Vernon Press. [details]
    • Cohen de Lara, E., & Drop, H. (Eds.) (2017). Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe. (Vernon series in education). Vernon Press. [details]

    2008

    • Cohen de Lara, E. (2008). Human nature and human communities: Marlene Sokolon, Political emotions: Aristotle and the symphony of reason and emotion - Eugene Garver, Confronting Aristotle's Ethics: Ancient and modern morality. The Review of Politics, 70(1), 161-164. https://doi.org/10.1017/S0034670508000272

    2007

    2019

    • Cohen de Lara, E. (2019). Een 'uitzonderlijke' tekst: Hobbes' vertaling van Aristoteles' Retorica. In A. Kinneging, M. Colette, & P. de Hert (Eds.), Thomas Hobbes: De ik-gerichtheid van de politieke filosofie (pp. 308-327). Eindhoven: Uitgeverij Damon.

    2018

    • Cohen de Lara, E. (2018). De senaat als anker van de staat. In P. de Hert, A. Kinneging, & G. Versluis (Eds.), De Federalist Papers: Bakermat van het moderne constitutionalisme (pp. 114-137). Eindhoven: Uitgeverij Damon.

    2012

    2010

    • Cohen de Lara, E. (2010). [Review of: J. Ober (2008) Democracy and knowledge: Innovation and learning in classical Athens]. Acta Politica, 45(3), 378-381. https://doi.org/10.1057/ap.2010.10

    2020

    2019

    • Cohen de Lara, E. (2019). Meer dan recht alleen: Verstandige gematigdheid en schroom als morele voorwaarden voor de rechtsstaat. In F. van den Heuvel, & P. Overeem (Eds.), Een vitale rechtsstaat: Grondslag, kwetsbaarheid, weerbaarheid (pp. 17-24). (Annalen van het Thijmgenootschap; Vol. 107, No. 2). Valkhof Pers.
    • van Drunen, M., Cohen de Lara, E., & Pratt, M. (2019). An Ongoing State of Dialogue: Learning-centred education at Amsterdam University College. Th&ma, Tijdschrift voor hoger onderwijs & management, 26(4), 26-30. https://www.themahogeronderwijs.org/het-archief/author/1420 [details]

    2015

    2012

    Prijs / subsidie

    • Cohen de Lara, E. (2018). Stipendium Thijmgenootschap.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • University of Navarra
      Overdracht programma, meeschrijven aan 3-4 artikelen.
    • University of Navarra
      Research fellow at the Civic Humanism Center.