Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

mw. dr. M. (Manja) Coopmans

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Educational Sciences
Fotograaf: Jos Kuklewski (JKimages.nl)

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Manja Coopmans werkt sinds 1 oktober 2017 als postdoc onderzoeker bij de afdeling Child Development & Education Sciences van de UvA, waar zij onderzoek doet naar de sociale ontwikkeling van jongeren en de rol van onderwijs hierin. Ze bekijkt onder andere hoe houdingen, vaardigheden, gedragingen en kennis van jongeren over sociale en maatschappelijke onderwerpen samenhangen met kenmerken van de schoolcontext, de schoolcultuur, en het onderwijsaanbod. Daarnaast coordineert ze verschillende projecten die zich richten op de sociale kwaliteit en uitkomsten van onderwijs.

    Zo coordineert zij onder andere de Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit van Onderwijs, een samenwerkingsverband tussen basis- en middelbare scholen, de Inspectie van het Onderwijs en de Universiteit van Amsterdam. Binnen deze Academische Werkplaats is de afgelopen jaren een zelfevaluatie-instrument ontwikkeld voor evaluatie van de ‘sociale kwaliteit’ van scholen en de sociale en maatschappelijke opbrengsten van onderwijs.

    Ook coordineert zij de Scholenpanels Burgerschap, onderdeel van de Alliantie Burgerschap, een landelijk samenwerkingsverband van scholen (basisonderwijs, vmbo, havo/vwo), kennisinstellingen, organisaties uit de onderwijsinfrastructuur en de Inspectie van het Onderwijs. Met behulp van het online meetinstrument Burgerschap Meten brengen scholen binnen dit project de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties van hun leerlingen in kaart.

    Daarnaast is zij de projectleider van het NRO onderzoeksproject 'Burgerschapsonderwijs in het voortgezet onderwijs: wat werkt voor wie en waarom?', een samenwerkingsverband tussen onderzoekers van de UvA en UU en onderwijsmedewerkers van verschillende middelbare scholen in Nederland. In het schooljaar 2018/19 worden met behulp van het dialoogspel Terra Nova Minimaatschappij gesprekken over burgerschap(sonderwijs) gevoerd onder leerlingen en docenten van de deelnemende scholen, en wordt onderzoek uitgevoerd naar het proces en de uitkomsten van deze interventie.

  • Publicaties

    2018

    • Coopmans, M. (2018). Dutch Liberation festivals: A vehicle to more politically active young citizens, or merely the same selective audience? Social Indicators Research, 1-27. https://doi.org/10.1007/s11205-018-1931-2

    2017

    • Coopmans, M., Van der Lippe, T., & Lubbers, M. (2017). What is ‘needed’ to keep remembering? War‐specific communication, parental exemplar behaviour and participation in national commemorations. Nations and Nationalism, 23(4), 746-769. https://doi.org/10.1111/nana.12300 [details]

    2016

    2015

    • Coopmans, M., Lubbers, M., & Meuleman, R. (2015). To whom do national days matter? A comparison of national belonging across generations and ethnic groups in the Netherlands. Ethnic and Racial Studies, 38(12), 2037-2054. https://doi.org/10.1080/01419870.2015.1023822

    2017

    • Coopmans, M., & Baay, P. (2017). Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo. Profiel, 26(3).

    2018

    • Coopmans, M. (2018). Enriching the CILS4EU data: Extra-curricular citizenship activities offered at school. Paper presented at 2nd International CILS4EU User Conference, Utrecht, Netherlands.

    2016

    • Coopmans, M. (2016). Examining the Relationship between Commemorative and Civic Participation in a Multi-ethnic Society. Paper presented at 111th annual meeting of the American Sociological Association, Seattle, United States.
    • Coopmans, M. (2016). The role of school activities focusing on the (national) past in the development of civic engagement among native and immigrant children in the Netherlands. Paper presented at Final COST ACTION IS1205 Conference: Agents through Time: How Do People “Make History”?, Limerick, Ireland.

    2015

    • Coopmans, M. (2015). Dutch adolescents’ commemorative and civic participation in the 21st century. Paper presented at CILS4EU 2015 conference, Stockholm, Sweden.
    • Coopmans, M. (2015). National day participation among immigrants in the Netherlands: an indication of integration or of a certain (ethnic) past?. Paper presented at Dag van de Sociologie 2015, Amsterdam, Netherlands.
    • Coopmans, M. (2015). National day participation as a form of integration: A comparison amongst different ethnic groups in the Netherlands. Paper presented at ECSR Spring School ‘The quantitative approach to the analysis of migration and migrants’ integration in the host society’, Turin, Italy.

    2014

    • Coopmans, M. (2014). National days and national belonging: a comparison across age and ethnic origin. Paper presented at Collective Memory, National Identity and Commemorations, Utrecht, Netherlands.
    • Coopmans, M. (2014). Nationale dagen en gevoelens van verbondenheid: de rol van leeftijd en nationale achtergrond. Paper presented at Dag van de Sociologie 2014, Antwerpen, .

    Mediaoptreden

    • Coopmans, M. (01-03-2018). Durf te experimenteren met herdenken [Print] NC Magazine. Durf te experimenteren met herdenken.

    2018

    • Coopmans, M. (2018). Rituals of the past in the context of the present: The role of Remembrance Day and Liberation Day in Dutch society. Utrecht: ICS Dissertation.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden