'Kinderopvang moet anders' (Volkskrant 18
december2010;
'Weg met de tweedeling beroepsonderwijs/algemeen vormend
onderwijs' (Nicis, zie verwijzing hieronder);
'Het vmbo: de achterkant van gelijke kansen', in debat met
Rien Rouw, 'Van gelijke kansen naar hoge verwachtingen' (Beleid
en Maatschappij, 4, december 2010, zie verwijzing
hieronder);
'Iedere vmbo-er kan een vak leren' (NRC 23 april 2010);
Rineke van Daalen bespreekt de bundel levensverhalen die het
resultaat is van een masterclass, gegeven door Christien
Brinkgreve en Halleh Gorashi. Vijftien vrouwen uit alle
windstreken schreven hun verhaal op.
In de bespreking ligt de nadruk op het belang van scholing. De
vrouwen hechten daar zelf veel belang aan, en zij laten zien
hoe 'buitenlanderschap' in de Nederlandse bureaucratische
molens gelijk staat aan 'ongeschoold', in:
Waterstof, Waterlandstichting, 53, oktober 2010.
Rineke van Daalen recenseerde
Jan Blokker 2011, Bedrog & onbenul. Onderwijs &
besluitvorming. Amsterdam: Querido;
en
Graa Boomsma 2011, Uit de school. Barre ervaringen van een
bevlogen docent. Amsterdam: Nieuw Amsterdam, in:
Bildung voor Allemaal? Blokker en Boomsma over het voortgezet
onderwijs, Waterstof, Waterlandstichting, 56, mei 2011
Het vmbo als stigma. Lessen, leerlingen en gestrande
idealen.
Zestig procent van de jongeren tussen de 12 en 16 jaar gaat
naar het vmbo. Al vanaf de invoering in 1999 wordt dat
schooltype afgeschilderd als schrikbeeld, als onderwijs voor
verliezers in de kenniseconomie. In die kritiekklinkt een oud
maar scherp standsbesef door. Daarmee is eenbelangrijke
doelstelling van het vmbo mislukt: het tegengaan van de
statusdaling van het lagere beroepsonderwijs. Wat is er waar
van de onheilsberichten? En hoe gaat het eigenlijk toe op een
vmbo-school?
In Het vmbo als stigma bekijkt Rineke van Daalen de ontstaansgeschiedenis van het vmbo en de interacties in de klas. De spanning die telkens terugkeert is die tussen denken en doen, tussen theoretisch en praktisch onderwijs. Die oude tegenstellingen blijken diep verankerd in onze cultuur. Ze werken niet alleen door in de beoordeling van schoolprestaties, maar ook in het zelfbeeld van de leerlingen.
Op 19 April (17.00-1900, Boekhandel Schimmelpennink,
Weteringschans 177 Amsterdam), is de presentatie van Het vmbo
als stigma. Lessen, leerlingen en gestrande idealen. Amsterdam:
Augustus
Zie voor het eerste hoofdstuk en luister naar een
interview:
In Maart 2008 organiseerde ze samen met Christien Brinkgreve,Jacob Boersema en Jan Willem Duyvendakeenstudiedag over emoties. Ze hield daar een lezing over het werk van Arlie Hochschild en schreef een artikel over haar dat in het zomernummer van Sociologie (2009, vol. 5, no. 2) is verschenen. Dat nummer is een themanummer over emoties, dat is geschreven door auteurs die deelnamen aan de studiedag in 2008. De organisatoren van die dag schreven de inleiding en zij vormen de gastredactie van het themanummer.
Rineke van Daalen interviewde Arlie Hochschild in 2008 voor
het Tijdschriftvoor Sociale Vraagstukken: Arlie Hochschild en
de commercialisering van geluk:
http://dare.uva.nl/record/301421
Rineke van Daalen doceert in de opleiding Sociologie. In het eerste semester was ze de coördinator van de basismodule Verzorging en Beleid, die door verschillende docenten werd gegeven (Jan Willem Duyvendak, Paul de Beer, Loes Verplanke, Evelien Tonkens, Christian Broër). In het tweede semester geeft ze een leeronderzoek naar het dagelijkse leven van leerlingen op het Vmbo, bekeken binnen het kader van een post-industriele, meritocratiserende kenniseconomie. Ook werkt ze mee aan de verdiepingsmodule Verzorging in Praktijk (Christian Broër). Daarnaast begeleidt ze studenten bij hetschrijven van scripties en het volgen van stages. Haar expertise bestrijkt verschillende terreinen van de verzorgingssociologie.
.
In 2005 publiceerde Rineke van Daalen een boek over het overblijven in Nederland: Overgebleven werk. Kinderen tussen de middag op school. Amsterdam:Het Spinhuis. Het boek is gebaseerd op participerend onderzoektussen de middag, aangevuld met interviews. Het behandelt zowel de interacties tussen de middag (vooral geinspireerd op Behaviour in Public Places van Erving Goffman), als de plaats van de overblijf in breder maatschappelijk verband. De sociogenese van dit arrangement komt aan bod, evenals de plaats van dit buitenbeentje in de huidige verzoringsstaat, binnen de figuratie van ouders, scholen, beleidsmakers. Onderstaande artikelen, verschenen in Nrc Handelsblad (13/4/2005; 15/3/2007) en in TSS (11, 2005), geven een beeld van de thematiek die in het boek behandeld wordt.
Rineke van Daalen doet onderzoek naar de eigenwaarde en het
zelfbeeld van leerlingen op het vmbo, en naarde plaats van het
lagere beroepsonderwijs in de rangorde van het Nederlandse
onderwijs.
Ze publiceerde in 2006 samen met Ali de Regt 'Het vmbo als
stigma. Een analyse van Nederlandse dagbladen in 2004', in
Christien Brinkgreve & Rineke van Daalen, Over gelijkheid
en verschil. Amsterdam: Het Spinhuis, pp. 83-97.
Ze schreef een reactie op het rapport over het Parlementair
Onderzoek Onderwijsvernieuwingen (2008)onder voorzitterschap
vanJ.R.V.A. Dijsselbloem, in de Waterstofkrant (zie
verwijzing).
Dit artikel is geschreven ter ere van het vijfentwintigjarig
bestaan van de Gemeentelijke Ombudsman Amsterdam. Het is een
vergelijking tussen de klaagbrieven die ik voor mijn
proefschrift (1987) bestudeerde (Klaagbrieven aan de Gemeente
Amsterdam 1865-1920) en klachten die nu bij de Ombudsman
terecht komen.
Het is geschreven in de bundel Sylvia Lont, Petra Visscher
(red.) 2012, 'Kunt u daar niet iets aan doen?' Vijfentwintig
jaar Gemeentelijk Ombudsman Amsterdam. Amsterdam: Bas
Lubberhuizen. 10-33
zie voor het boekje:
http://www.gemeentelijkeombudsman.nl/