Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

dhr. dr. S. (Sebastiaan) Dovis

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Developmental Psychology
Fotograaf: Alex de Groot

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 129
Postadres
  • Postbus 15916
    1001 NK Amsterdam
  • Profiel

    Visit my personal website https://www.SebastiaanDovis.com

    Dr. Sebastiaan Dovis is psycholoog in opleiding tot GZ-psycholoog en is werkzaam bij GGZ instelling Youz (voorheen Lucertis). Eerder was hij postdoctoraal onderzoeker en docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast was hij binnen dezelfde universiteit als docent verbonden aan de afdeling informatica waar hij het vak ‘Psychology of effective gaming’ heeft ontwikkeld en doceerde. Hij heeft 20 nationale en internationale publicaties op zijn naam staan en is reviewer voor diverse toonaangevende tijdschriften (o.a. Nature Scientific Reports). Hij ontwikkelde verder diverse psychologische tests (zoals de Chessboardtask; download hier) en trainingen (zoals Braingame Brian) en is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van de CHEXI (de eerste gratis executieve functievragenlijst; zie CHEXI.se). Verder geeft hij door het hele land lezingen over ADHD voor ouders, leerkrachten en hulpverleners (zie o.a. De onderwijsdesk en E-WISE). Zijn expertises zijn o.a. ADHD bij kinderen en volwassenen, executief functioneren, motivatie, brain training, gamificatie en assessment.

    Media

    Sebastiaan Dovis bij Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie

    Sebastiaan Dovis bij Balans

    Sebastiaan Dovis bij ADHD en Druk Gedrag

    Sebastiaan Dovis in Volkskrant Magazine

    Sebastiaan Dovis in de Spiegeloog

    Sebastiaan Dovis in de Spiegeloog

    Sebastiaan Dovis in "ADHD, een update"

    Sebastiaan Dovis bij XGN

    Sebastiaan Dovis bij Nemo Science Center

    Sebastiaan Dovis in Mams at Work Magazine

    Sebastiaan Dovis in Folia Magazine

    Sebastiaan Dovis in de Spits

    Sebastiaan Dovis in J/M Magazine

    Publications

    Dovis, S., Maric, M., Prins, P.J.M., & Van der Oord, S. (2019). Correction to: Does executive function capacity moderate the outcome of executive function training in children with ADHD? ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, Epub ahead of print, (available online).

     

    Dovis, S., Maric, M., Prins, P.J.M., & Van der Oord, S. (2019). Does executive function capacity moderate the outcome of executive function training in children with ADHD? ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, Epub ahead of print, (available online).

     

    Dovis, S., Agelink van Rentergem J., & Huizenga H.M. (2016, December 22). Concerns about the Corrected Review and Meta-Analysis of Cogmed Working Memory Training Effects on Inattention in Daily Life [Letter to the editor]. PLOS ONE, 11 (11), (available online). 

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2016). Een nieuwe kijk op ADHD: de rol van executief functioneren en motivatie. De Psycholoog, 51 (5), 10-23 (available online).

     

    Boyer, B. E., De Vries, M., & Dovis, S. (2016). Tekorten in Executieve Functies. In P. Snellings & M. Zeguers (Ed.), Interventies in het Onderwijs: Leerproblemen. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers (buy online).

     

    Dovis, S., De Vries, M., Lobel, A., Prins, P.J.M., & Sergeant, J.A. (2015). Inventaris voor het Executieve Functioneren van Kinderen (CHEXI; Dutch Translation of the Childhood Executive Functioning Inventory). Solna, Sweden: www.chexi.se (available online).

     

    Dovis, S., Agelink van Rentergem J., & Huizenga H.M. (2015). Does brain training really help ADHD? New Scientist, 3031, 54 (available online). 

     

    Dovis, S., Agelink van Rentergem J., & Huizenga H.M. (2015, June 30). Response to the Correction by Spencer-Smith and Klingberg: Unaddressed Concerns [Letter to the editor]. PLOS ONE, 10 (3), e86579 (available online). 

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2015). Improving Executive Functioning in Children with ADHD: Training Multiple Executive Functions within the Context of a Computer Game. A Randomized Double-Blind Placebo Controlled Trial. PLOS ONE, 10 (4), e0121651 (available online). 

     

    Dovis, S., Agelink van Rentergem J., & Huizenga H.M. (2015, April 4). Does Cogmed Working Memory Training Really Improve Inattention in Daily Life? A Reanalysis [Letter to the editor]. PLOS ONE, 10 (3), e85992 (available online). 

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Huizenga, H.M., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2015). Prevalence and diagnostic validity of motivational impairments and deficits in visuospatial short-term memory and working memory in ADHD subtypes. European Child & Adolescent Psychiatry, 24 (5), 575-590 (available online).

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2014). ADHD subtype differences in reinforcement sensitivity and visuospatial working memory. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, in press ( available online ahead of print).

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2013). What part of working memory is not working in ADHD? Short-term memory, the central executive and effects of reinforcement. Journal of Abnormal Child Psychology, 41 (6), 901-917.

     

    Ten Brink, E., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., Geurts, H.M., Van der Oord, S., De Vries, M., & Prins, P.J.M. (2013). Braingame Brian: Een executieve functietraining met game-elementen voor kinderen met ADHD. In C. Braet & S.M. Bögels (Eds.), Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten 2 (pp. 85-113). Amsterdam: Uitgeverij Boom.

     

    Prins, P.J.M., Brink, E. Ten, Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., Geurts, H.M., De Vries, M., & Van der Oord, S. (2013). “Braingame Brian”: Toward an Executive Function Training Program with Game Elements for Children with ADHD and Cognitive Control Problems. Games for Health Journal, 2 (1), 44-49.

     

    Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R.W., & Prins, P.J.M. (2012). Can motivation normalize working memory and task persistence in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder? The effects of money and computer gaming. Journal of Abnormal Child Psychology, 40 (5), 669-681. 

     

    Verbeken, S., Braet, C., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., Prins, P.J.M., Ten Brink, E., & Van der Oord, S. (2011). Training van werkgeheugen en inhibitie bij kinderen en adolescenten met obesitas. Psychopraktijk, 3 (5), 20-22. 

     

    Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., Ten Brink, E., & Van der Oord, S. (2011). Does computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD? Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14 (3), 115-122.

     

    Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., & Ten Brink, E. (2007). Nieuwe generaties, nieuwe media: ADHD behandelen met een computergame. Kind & Adolescent Praktijk, 6 (4), 148-155. 

     

    Prizes

    Young Researcher Prize Presentation at the 22nd Eunethydis Meeting 'The next 10 years' in Budapest, Hungary (Oct 2011).

     

    Courses (University of Amsterdam)

    - Diagnostics 1 (Clinical developmental psychology)

    - Clinical communication skills (Clinical developmental psychology)

    - Psychology of effective gaming ( Information studies: Game Studies)

    Sebastiaan Dovis at Game studies

  • Publicaties

    2015

    • Dovis, S., Agelink van Rentergem, J., & Huizenga, H. M. (2015). Does Cogmed Working Memory Training Really Improve Inattention in Daily Life? A Reanalysis. PLoS ONE, 10(3), [e0119522]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0119522 [details]
    • Dovis, S., Agelink van Rentergem, J., & Huizenga, H. M. (2015). Response to the Correction by Spencer-Smith and Klingberg: Unaddressed Concerns. PLoS ONE, 10(3), [e0119522]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0119522 [details]
    • Dovis, S., van der Oord, S., Huizenga, H. M., Wiers, R. W., & Prins, P. J. M. (2015). Prevalence and diagnostic validity of motivational impairments and deficits in visuospatial short-term memory and working memory in ADHD subtypes. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(5), 575-590. https://doi.org/10.1007/s00787-014-0612-1 [details]
    • Dovis, S., van der Oord, S., Wiers, R. W., & Prins, P. J. M. (2015). ADHD subtype differences in reinforcement sensitivity and visuospatial working memory. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 44(5), 859-874. https://doi.org/10.1080/15374416.2014.895940 [details]
    • Dovis, S., van der Oord, S., Wiers, R. W., & Prins, P. J. M. (2015). Improving executive functioning in children with ADHD: training multiple executive functions within the context of a computer game. A randomized double-blind placebo controlled trial. PLoS ONE, 10(4), [e0121651]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0121651 [details]

    2013

    • Dovis, S., van der Oord, S., Wiers, R. W., & Prins, P. J. M. (2013). What part of working memory is not working in ADHD? Short-term memory, the central executive and effects of reinforcement. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(6), 901-917. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9729-9 [details]
    • Prins, P. J. M., ten Brink, E., Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H. M., de Vries, M., & van der Oord, S. (2013). "Braingame Brian": Toward an Executive Function Training Program with Game Elements for Children with ADHD and Cognitive Control Problems. Games for Health Journal, 2(1), 44-49. https://doi.org/10.1089/g4h.2013.0004 [details]
    • ten Brink, E., Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H., van der Oord, S., de Vries, M., & Prins, P. (2013). Braingame Brian: een executieve functietraining met game-elementen voor kinderen met ADHD. In C. Braet, & S. M. Bögels (Eds.), Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten (Vol. 2, pp. 85-114). Amsterdam: Boom. [details]

    2012

    • Dovis, S., van der Oord, S., Wiers, R. W., & Prins, P. J. M. (2012). Can motivation normalize working memory and task persistence in children with attention-deficit/hyperactivity disorder? The effects of money and computer-gaming. Journal of Abnormal Child Psychology, 40(5), 669-681. https://doi.org/10.1007/s10802-011-9601-8 [details]

    2011

    • Prins, P. J. M., Dovis, S., Ponsioen, A., ten Brink, E., & van der Oord, S. (2011). Does computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD? Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(3), 115-122. https://doi.org/10.1089/cyber.2009.0206 [details]
    • Verbeken, S., Braet, C., Dovis, S., Ponsioen, A., Prins, P. J. M., ten Brinck, E., & van der Oord, S. (2011). Training van werkgeheugen en inhibitie bij kinderen en adolescenten met obesitas. PsychoPraktijk, 3(5), 20-22. https://doi.org/10.1007/s13170-011-0070-0 [details]

    2016

    • Boyer, B., de Vries, M., & Dovis, S. (2016). Tekorten in executieve functies. In P. Snellings, & M. Zeguers (Eds.), Interventies in het onderwijs: leerproblemen (2 ed., pp. 139-156). Amsterdam: Boom. [details]

    2016

    • Dovis, S., van der Oord, S., Wiers, R., & Prins, P. (2016). Een nieuwe kijk op ADHD: de rol van executief functioneren en motivatie. De Psycholoog, 51(5), 10-23. [details]

    2014

    • Dovis, S. (2014). Cognitive control and motivation in children with ADHD: How reinforcement interacts with the assessment and training of executive functioning. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden bekend