Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

K. (Kyra) Hanekamp

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde
Fotograaf: Francien de Wolf

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
  • Kamernummer: 4.39
Postadres
  • Spuistraat 134
    1012 VB Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    In februari 2018 ben ik begonnen als promovendus binnen het project MIND (Meertaligheid in Dagopvang). In dit project wordt het effect van tweetalige dagopvang op de verwerving en de ontwikkeling van de eerste (Nederlands) en de tweede taal (Engels of Frans) bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar onderzocht. Mijn focus ligt op de tweedetaalverwerving. Drie grote onderzoeksvragen staan hierbij centraal:  Heeft tweetalige dagopvang een positief effect op de ontwikkeling van de tweede taal? Wat is de aard van de Engelse/Franse input? En hoe reageren de kinderen op deze input?  Deze vragen zullen beantwoord worden zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Kwantitatieve data die de ontwikkeling van de tweede taal in kaart brengen, worden verzameld met gestandaardiseerde woordenschat- en grammaticatesten. Om de aard van de input en de reacties van de kinderen te onderzoeken, zal ik gebruik maken van observaties en conversatie-analyses.

    Het project wordt begeleid door:

  • Publicaties

    2022

    2021

    • MIND-team, Aalberse, S. P., Andringa, S. J., Hanekamp, K., Keydeniers, D. J., Kuiken, F., Thieme, A. M. M., Verhagen, J., & Vos, E. M. J. (2021). Meertaligheid in dagopvang: Een onderzoek naar de effecten van het gebruik van twee talen op het kinderdagverblijf. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2017

    • Hanekamp, K., & Kuiken, F. (2017). Good practices van internationalisering in het po en vo: een literatuurstudie. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2018

    • Keydeniers, D. J., & Hanekamp, K. (2018). Project MIND: Multilingualism in Daycare. Poster session presented at Harmonious Bilingualism I, Belgium.

    Spreker

    • Hanekamp, K. (speaker), Andringa, S. (speaker), Verhagen, J. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (28-8-2019). Teachers' interactional strategies in early foreign language learning, 29th Conference of the European Second Language Association, Lund.
    • Hanekamp, K. (speaker), Kuiken, F. (speaker), Verhagen, J. (speaker) & Andringa, S. (speaker) (18-10-2018). Leidster-kind interacties in vroeg vreemde-talenonderwijs: de rol van gespreksstrategieën, Anéla najaarsstudiedag, Utrecht.
    • Hanekamp, K. (speaker), Kuiken, F. (speaker) & Vos, E. (speaker) (3-7-2018). MIND: Meertaligheid in Dagopvang., Kinderdagverblijf De Kleine Wereld, Amsterdam.

    Andere

    • Aalberse, S. (organiser), Andringa, S. (organiser), Hanekamp, K. (organiser), Keydeniers, D. (organiser), Kuiken, F. (organiser), Verhagen, J. (organiser) & Vos, E. (organiser) (29-3-2019). MIND Meeting, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden