Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

mw. dr. J.L. (Loes) Pouwels

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Youth & Media Entertainment

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 166
Postadres
  • Postbus 15791
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Loes Pouwels is een postdoctorale onderzoeker aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) en Center for research on Children, Adolescents, and the Media (CcaM).  Het doel van Loes haar onderzoek is om nieuwe inzichten te verkijgen in individuele verschillen en groepsverschillen in het sociaal emotioneel functioneren van jongeren in hun offline en online sociale wereld. Loes werkt mee aan Project AWeSoMe (Adolescents, Well-being, and Social Media), dat zich richt op individuele verschillen in de effecten van het sociaal media gebruik van jongeren op hun welzijn.

    Loes behaalde haar bachelor in Pedagogische Wetenschappen (cum laude) in 2011 aan de Radboud Universiteit, waarna ze cum laude afstudeerde aan de Research Master Behavioral Science in 2013 (Radboud Universiteit). Zij ontving een onderzoekstalent beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, die haar de kans bood om in september 2013 met haar PhD project te starten. In junari 2018 behaalde zij cum laude haar PhD titel nadat zij haar dissertatie “the group process of bullying; developmental, methodological, and social-cognitive perspectives” succesvol verdedigd had. Voordat zij van start ging als postdoctorale onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, werke zij één jaar als Universitair Docent aan de afdeling Psychology, Education and Child Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam.

  • Publicaties

    2019

    • Pouwels, J. L., Hanish, L. H. D., Smeekens, S., Cillessen, A. H. N., & van den Berg, Y. H. M. (2019). Predicting the development of victimization from early childhood internalizing and externalizing behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 62, 294-305. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.02.012 [details]
    • Pouwels, J. L., van Noorden, T. H. J., & Caravita, S. C. S. (2019). Defending victims of bullying in the classroom: The role of moral responsibility and social costs. Journal of Experimental Social Psychology, 84, [103831]. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2019.103831 [details]

    2018

    • Pouwels, J. L., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2018). A developmental perspective on popularity and the group process of bullying. Aggression and Violent Behavior, 43, 64-70. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.10.003
    • Pouwels, J. L., Salmivalli, C., Saarento, S., van den Berg, Y. H. M., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2018). Predicting adolescents' bullying participation from developmental trajectories of social status and behavior. Child Development, 89, 1157-1176. https://doi.org/10.1111/cdev.12794
    • Pouwels, J. L., van Noorden, T. H. J., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2018). The participant roles of bullying in different grades: Prevalence and social status profiles. Social Development, 27, 732-747. https://doi.org/10.1111/sode.12294

    2017

    • Pouwels, J. L., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2017). Adolescents' explicit and implicit evaluations of hypothetical and actual peers with different bullying participant roles. Journal of Experimental Child Psychology, 159, 219-241. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.02.008

    2016

    • Pouwels, J. L., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2016). Participant roles of bullying in adolescence: Status characteristics, social behavior, and assignment criteria. Aggressive Behavior, 42, 239-253. https://doi.org/10.1002/ab.21614
    • Pouwels, J. L., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2016). Peer victimization in adolescence: Concordance between measures and associations with global and daily internalizing problems. Journal of Adolescence, 53, 195-206. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.10.004
    • Pouwels, J. L., Scholte, R. H. J., van Noorden, T. H. J., & Cillessen, A. H. N. (2016). Interpretations of bullying by bullies, victims, and bully-victims in interactions at different levels of abstraction. Aggressive Behavior, 42, 54-65. https://doi.org/10.1002/ab.21605
    • Pouwels, J. L., Souren, P. M., Lansu, T. A. M., & Cillessen, A. H. N. (2016). Stability of peer victimization: A meta-analysis of longitudinal research. Developmental Review, 40, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.dr.2016.01.001

    2013

    • Pouwels, J. L., & Cillessen, A. H. N. (2013). Correlates and outcomes associated with aggression and victimization among elementary-school children in a low-income urban context. Journal of Youth and Adolescence, 42, 190-205. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9875-3

    2019

    • van Driel, I. I., Beyens, I., Pouwels, J. L., Keijsers, L., & Valkenburg, P. M. (2019). Social media use and emotional well-being among adolescents. Paper presented at the 7th International Conference on Emotions, Well-Being, and Health, Tilburg, Netherlands.

    2018

    • Pouwels, J. L. (2018). The group process of bullying: Developmental, methodological, and social-cognitive perspectives. Ridderprint BV, Ridderkerk.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden bekend